profil

Znaczenie i rodzaje komunikacji międzyludzkiej.

poleca 85% 1201 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Znaczenie i rodzaje komunikacji międzyludzkiej w komunikacji społecznej występują różne bariery takie jak :
-hałas
-różnice językowe
-różnice kulturowe
-różnice społeczne
-stany emocjonalne
należy ograniczyć wysyłanie fałszywych komunikatów
-wyraz twarzy
-gesty
-ubiór powinien być dopasowany do wysyłanego komunikatu poznanie kategorii zachowań przeciwstawnych:
-obronnych(wartościowanie kontrola, manipulacja, wyższość, pewność)
-podtrzymujących(opis orientacja na problem spontaniczność empatia równość warunkowość ułatwia kontakty międzyludzkie)
Ocena własnej osobowości
poczucie własnej wartości zależy od tego jaką ogólną postawę przyjmujemy wobec siebie-pozytywną czy negatywną samoocena- sprowadza się do 3 podstawowych wymiarów
-cechy fizyczne(wygląd i ogólna sprawność)
-cechy psychiczne(intelekt emocjonalne motywacyjne)
-cechy społeczne(relacje z innymi ludźmi)
może być zaniżona lub zawyżona
Rodzaje zachowań. postawa asertywna
rodzaje zachowań:
-agresywna-traktowanie innych jako przeciwników
-uległa- podporządkowanie się innym
-asertywna- respektowanie w takim samym stopniu innych
komunikacja werbalna
mowa służy między innymi do rozmowy z drugą osoba
celem rozmowy może być
-wyrażenie własnych myśli uczuć wiedzy
-wymiana informacji uzgadnianie poglądów
-wydawanie poleceń
-określanie własnej pozycji w stosunku do innych osób
-nawiązywanie nowych kontaktów
-kształtowanie obrazu własnej osoby
rozróżniamy 4 rodzaje mowy:
-mowa skierowane do samego siebie
-mowa polegająca na wydawaniu poleceń i instrukcji
-mowa polegająca na zadawaniu pytań
-mowa zawierająca informacje
komunikacja niewerbalna
jednym z rodzajów tej komunikacji jest mimika twarzy
zasady pracy indywidualnej i zespołowej
praca indywidualna – wykonywana przez pojedynczego wykonawcę
praca zespołowa – realizacja zadania wymaga współpracy wielu ludzi
każde zadanie powinno być realizowane według kolejnych faz:
-obmyślanie zaplanowanie przygotowanie działań
-realizacja
-kontrola
rozwiązywanie konfliktów
kategorie konfliktów
-konflikt wartości(wynikający z różnic religijnych społecznych)
-konflikt interesów(która dotyczy sposobów zaspokojenia potrzeb)
-konflikt strukturalny(wynikający z różnych pozycji zajmowanych w gospodarce życiu społecznym)
-konflikt racji(wynikająca z błędnego postrzegania swojego miejsca w społeczeństwie)
kompromis – rozstrzygnięcie sporu w wyniku wzajemnych ustępstw i odstępstwo od zasad dla przyjęcia ustalonych celów
prowadzenie negocjacji
negocjacje mogą być
-miękki
-twarde
-rzeczowe
style negocjacji
-dominacja
-dostosowywanie się
-unikanie
-kompromis
-rozwiązanie integracyjne
zasady negocjacji
-oddzielenie problemów od ludzi stojących za nim
-skoncentrowanie się na zadaniach a nie prezentowanych poglądach
-szukanie korzyści dla obu stron
-stosowanie obiektywnych kryteriów
techniki negocjacji
-rozpoczynanie z wysokiego pułapu
-nieprzyjmowanie pierwszej propozycji
-sztuka ustępowania
-wysuwanie hipotez
-ograniczenie kompetencji i negocjatora-manipulowanie czasem
-wskazywanie na konsekwencje i przeciwne przykłady
typowe etapy negocjacji
-przygotowanie siędo negocjacji
-rozpoczęcie negocjacji i przedstawienie wyjściowych poglądów
-właściwe negocjacje
-zakończenie negocjacji
radzenie sobie ze stresem
stres- należy rozumieć jako dynamiczną reakcje pomiędzy człowiekiem a otoczeniem
czynniki stresogenne mogą być
-zew np. hałas warunki pracy
-wew. np. kompleksy przesądy
objawy stresu mogą być w sferze
-fizjologicznej (ból głowy)
-emocji (lęk smutek)
-myślenia(zapominanie brak koncentracji)
-w zachowaniu (jąkanie tiki)
sposoby radzenia sobie ze stresem
-dobry humor-twórcze myślenie
-techniki relaksacyjne
-dobra kondycja fizyczna
-zdrowy tryb życia
-umiejętne gospodarowanie czasem
-pozytywne myślenie
Etyka w biznesie
etyka w działalności gospodarczej czyli etyka biznesu to zespół norm rzetelnego i odpowiedzialnego postępowania przedsiębiorców zgodnie z obowiązującymi prawami powszechnie przyjętymi normami społecznymi we wzajemnych relacjach z klientami kontrahentami pracownikami wspólnikami oraz organami publicznymi
reputacja firmy postępującej rzetelnie może być znaczącym argumentem w walce z kontrahentami może wpływać korzystnie na osiąganie zysków. na wolnym rynku bardzo istotne są następujące podstawowe wartości:
-własność
-wolność
-sprawiedliwość
-odpowiedzialność

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty