profil

Metodyka nauczania odbicia górnego - piłka siatkowa.

poleca 85% 721 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Odbicie piłki sposobem górnym w przód
Przebieg ruchu:
Odbijający przemieszcza się szybkimi, krótkimi krokami z pozycji gotowości na miejsce z którego ma nastąpić nagranie. Wszystkie ruchy w stronę piłki powinny być zakończone przed kontaktem z nią.
Podczas odbicia uczeń znajduje się w pozycji rozkrocznej pod piłką, stopy rozstawione są na szerokość bioder a jedna z nich wysunięta jest o pół lub całą długość do przodu. Ciężar ciała spoczywa raczej na śródstopiu, ramiona i nogi są ugięte, tułów wyprostowany. Na krótko przed dotknięciem piłki następuje całkowity wyprost ciała. Piłkę odbijamy na wysokość ciała, dłoń przyjmuje miseczkowaty kształt, palce są rozpostarte (kciuk do dołu, do tyłu). Odbicie musi być wykonane sprężyście przy pomocy czubków palców podczas wyprostu ramion.
Analiza i korekta błędów przy nagraniu oburącz górnym
Błędy postawy przygotowawczej:
· odbicie w ruchu zamiast w pozycji zatrzymanej,
· krok wypadowy lub rozkrok zamiast lekkiego wykroku,
· ciężar ciała spoczywa na piętach zamiast na opuszkach stóp,
· ciężar ciała spoczywa na jednej nodze zamiast równomiernego rozłożenia na obu nogach.
Środki zaradcze:
· ćwiczenia bez piłki lub z piłką trzymaną w rękach: bieg, zatrzymanie na sygnał dźwiękowy, przyjęcie odpowiedniej postawy, odbicie,
· ćwiczenia z podrzuconą, rzuconą piłką, uczniowie obserwują i poprawiają się nawzajem.
Błędy postawy wyjściowej lub koordynacji:
· błędne ułożenie ramion i nóg zamiast całkowitego wyprostu,
· dłonie przed odbiciem stanowią przedłużenie ramion a powinny być ugięte ku tyłowi,
· zbyt wczesne lub zbyt późne wyprostowanie całego ciała, które powinno nastąpić krótko przed odbiciem piłki,
· ruch nadgarstka do przodu zamiast ku górze,
· nieprawidłowe trzymanie łokci, powinny być ugięte na ukos do przodu.
Środki zaradcze:
· rzuty piłką lekarską do góry /do przodu przypominające odbicia oburacz górne (niska postawa wyjściowa),
· górne odbicia piłki raz wyżej raz niżej,
· górne odbicia piłki w kierunku wysoko umieszczonych celów z niskiej postawy wyjściowej.
Błędy podczas odbicia:
· oba kciuki odchylone są do przodu zamiast w dół i do tyłu,
· palce ustawione są sztywno i zbyt blisko siebie, powinny być ułożone miseczkowato w odległości około połowy średnicy piłki od siebie,
· piłka jest uderzona płasko całą powierzchnią dłoni, zamiast sprężyście, tylko przy pomocy czubków palców,
· dłonie są trzymane lub prowadzone niesymetrycznie, zamiast jednocześnie i równolegle.
Środki zaradcze:
· podrzucamy piłkę i chwytamy ją mając dłonie ułożone jak do odbicia górnego, następnie kontrolujemy ułożenie ramion i dłoni,
· wysokie odbijanie piłki z ciągłą obserwacją ułożenia ramion i dłoni, początkowo z pozycji siedzącej, potem stojącej,
· wysokie odbijanie piłki, którą obserwujemy poprzez dłonie,
· wysokie odbijanie lekkich piłek, następnie cięższych.
Ćwiczeniem kontrolnym będzie odbijanie piłek zabrudzonych kredą. Na podstawie zabrudzeń na dłoniach sprawdzamy poprawność ich ułożenia podczas odbić.
Błędy pozycji ciała względem piłki:
· uczeń znajduje się za lub obok piłki zamiast za nią i pod nią,
· nieprawidłowa ocena szybkości toru lotu zbliżającej się piłki.
Środki zaradcze:
Wszystkie możliwe ćwiczenia omówione wcześniej ze szczególnym uwzględnieniem pozycji ciała względem piłki.
Wykroczenie przeciw regułom gry:
· przetrzymanie lub rzucenie (pchniecie) piłki spowodowane błędną koordynacją lub postawą,
· podwójne dotknięcie piłki spowodowane błędami postawy zasadniczej, pozycji ciała względem piłki i złą powierzchnią odbicia.
Środki zaradcze:
· poprzez sygnały akustyczne dawane w momencie odbicia piłki przez partnera staramy się, aby jego kontakt z nią był jak najkrótszy (np. przez okrzyki : „odbij”, „ już”, „ teraz” ),
Kontrola osiągnięć:
· czy każdy uczeń potrafi przez pół minuty bez przerwy odbijać piłkę oburącz o namalowany cel?
· czy każdy uczeń potrafi więcej niż 10 razy bez przerwy odbić piłkę o cel zamieszczony na wysokości ponad 3 metrów i mający średnicę 0,5 metra?

Autorzy: mgr Marzanna Sepko & mgr Beata Makarewicz
Żródło: http://www.zsi1.neostrada.pl/o_szkole/kadra_pedag/publikacje/wf/trudne__.htm

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty