profil

Omów językowe środki perswazji na przykładach kilku wybranych reklam telewizyjnych radiowych i prasowych

Ostatnia aktualizacja: 2021-01-15
poleca 85% 145 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Prezentację pisałem sam lecz niektóre elementy są skopiowane z lit. przedmiotu poddane lekkim modyfikacją. Prezentacja stanowiąca spójną całość oceniona na 90% ponieważ nie odpowiedziałem na jedno z 4 zadanych mi pytań. Praca była sprawdzana przed nauczyciela egzaminatora "Znajduje się w niej wszystko co chciałabym żeby się w takiej pracy znajdowało"

Dzień dobry, tematem mojej prezentacji są językowe środki perswazji na przykładach kilku wybranych reklam telewizyjnych radiowych i prasowych By dobrze zrozumieć ten temat należy posłużyć się definicją słów perswazja oraz reklama.

Perswazja, słowo to pochodzi z łacińskiego persuasio czyli przekonywać nakłaniać jest więc to zatem sztuka nakłaniania i przekonywania kogoś do własnych racji i zdania. To jedna z metod negocjacji prowadząca do porozumienia jest niezbędnym czynnikiem łagodzącym spory. Nie powinna ona bowiem budzić absolutnie żadnych negatywnych emocji u żadnych ze stron sporu. Perswazję definiuje się również jako systematyczną próbę wpłynięcia na myśli uczucia i działania innej osoby za pomocą przekazywanych jej argumentów.

Przejdźmy do definicji reklamy jest to wszechstronne zjawisko otaczające nas bez względu na porę dnia czy nocy. Spacerując ulicą oglądając telewizję słuchając radia czy czytając prasę codzienną w mniejszym lub większym stopniu jesteśmy odbiorcami komunikatów reklamowych. Dzięki wykorzystaniu zabiegów językowych reklama samoczynnie zapada nam w pamięć . Objawia się to podczas zakupów w hipermarkecie gdzie uświadamiamy sobie że znamy hasła reklamowe oraz najważniejsze cechy oferowanych produktów. Samo słowo reklama pochodzi od łacińskiego wyrazu reclamare czyli hałasować oraz „clamo i clamere” czyli krzyczeć, wołać, głośno przywoływać. Pochodzenie tego słowa ma związek z pierwotnym przekazem reklamowym który oparty był głównie na komunikacji werbalnej. Obecnie reklama nie służy tylko i wyłącznie informowaniu o towarach. Miejsce informacji zajmuje czynnik emocjonalny, który ma na celu wpłynąć na zmianę zachowań odbiorców więc reklama jest to informacja + perswazja.

Reklama towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów. Wraz z rozwojem wymiany kupieckiej i handlu można zaobserwować chęć promowania swoich wyrobów. Pierwotna reklama miała charakter ustny. Kupcy chcąc zbyć swój towar zachwalali i wykrzykiwali jego walory na targach, tak powstała reklama targowa. W Grecji ważne wydarzenia sportowe polityczne i kulturalne ogłaszano za pomocą prymitywnych plakatów. W starożytnym Rzymie napisy informowały o walkach gladiatorów i targach niewolników. Skarbnicą wiedzy o pierwszych tego typu przekazach informacyjnych są Pompeje- starożytne miasto zasypane przez wulkan Wezuwiusz. Znaleziono tam kilkaset napisów umieszczonych na fasadach domów o charakterze ogłoszeniowym.

Przejdźmy do reklam telewizyjnych


Pierwszą Reklamą jaką zaprezentuje jest reklama Biedronka na Wielkanoc „La Speciale”
Tytuł informuje nas o temacie reklamy, przywołuje miłe wspomnienia związane ze świętem Wielkiej Nocy. Zapożyczenie „la specjale” z języka Hiszpańskiego „specjały” nadaje marce finezji oraz elegancji. Jest to klasa Premium dla ludzi oczekujących od dyskontów czegoś więcej. Tym czymś są produkty ‘la specjale” W tle wydobywa się radosny rytmiczny podkład a aktorzy występujący w reklamie są pogodni uśmiechnięci i rozmarzeni . Przejmujemy ich nastrój i dobre emocje związane z marką. Radosne „jajo” wypowiedziane przez dziecko oznajmia nam że spot jest prawdziwy i możemy mu zaufać. Dzieci bowiem uważane są za niewinne i nie mogą nas okłamać zaczynamy ufać marce. Przymiotnik „wyborne” użyty przez lektora utożsamia produkt z królewskim, podnosi jego rangę sprawia że chcemy się tak czuć. Jesteśmy nauczeni że bieronkowe ceny to niskie ceny. Aktorzy wyglądają jak rodzina co sprawia że ten właśnie sklep jest nam przyjazny i mimowolnie dzięki sile perswazji się do niego przywiązujemy. Warto tu wspomnieć o ich chwytliwym sloganie „Biedronka codziennie niskie ceny”

Kolejną reklamą jest Red Bull „pingwiny”


Ten slogan musi mieć przedłużone „yyy” który sprawia że łatwo możemy sobie wyobrazić owo dodawanie skrzydeł sam slogan także dostaje skrzydeł i ulatuje, ulatuje też RedBull i my wszyscy razem z nim. Nie wiadomo czy slogan nie bardziej nas uskrzydla niż sam RedBull. W sloganie tym użyto animizacji czyli przypisywanie przedmiotom martwym właściwości żywych istot. Działa tu jeszcze jeden silny chwyt perswazyjny. Idiom „dodać skrzydeł” Starszym i bardziej wykształconym Polakom kojarzy się z „Odą do młodości”. Sugestywna jednorodność kampanii reklamowej – z zabawną animacją szczególnymi przykładami dodawania skrzydeł przedłużaniem akcentowanej samogłoski szybko daje poczucie czegoś znajomego. Zdanie „ale najpierw trzeba go wypić” jest zachętą do spróbowania produktów tej marki.

Ostatnią telewizyjną jest reklama piwa żubr „Bal można oprzeć na Żubrze”


Akcja reklamy odbywa się w puszczy co jest nawiązaniem do naturalnych składników użytych w produkcji piwa. Reklama ta jest zabwną grą słów opartą na wieloznacznościach. Posiada ukryte drugie dno, jest łatwą zagadką reklamotwórcy , która porozumiewa się z nami, dowartościowuje nas. Odczytując ukryty sens reklamy dobrze się przy tym bawimy. Reklama dzięki swojemu uniwersalnemu językowi trafia do wszystkich. Bal jest słowem wieloznacznym Oznacza zarówno drewno, dla dużo starszych odbiorców imprezę z dawnych lat a dla widzów którzy wkroczyli dopiero w dorosłość jest skrótem od kolokwialnego „balet” czyli impreza. Przenośnia jakiej użyli autorzy sprawia, iż ta reklama na długo zapada w naszej pamięci

Radiowa reklama batonów „Grześki”


Dobry spot reklamowy wprowadza tajemnicę nie informuje na wstępie o co chodzi potęgując tym samym u słuchacza uczucie zaciekawienia lektorzy prowadzą z nim grę utrzymując do końca jego uwagę. Słuchasz do końca bo chcesz poznać tajemnicę sekret najnowszą plotkę. Język jest prosty i zrozumiały. Spot rozpoczyna się od tekstu nie wprowadza go żaden element dźwiękowy jednak od początku zaciekawia, pełne informacje na końcu 3 razy wymieniona nazwa produktu Grześki nie razi jako reklama jest naturalnie wpleciona.
Przejdźmy do reklam prasowych.

Jest to reklama „Listewki Cud” Jawnie subiektywnej ocenie nie sposób zaprzeczyć, myślnik łączy produkt z jego określeniem. Użycie słowa „cud” zachęca do przeczytania ogłoszenia. Dodatkowo wykrzyknienie daje poczucie wielkiego odkrycia i super efektów. Pytanie ‘Problemy z nadwagą?” precyzuje grupę odbiorczą, daje nadzieje do rozwiązania swojego problemu. Posłużenie się wizerunkiem konkretnej osoby daje nam do zrozumienia, że każdemu może się udać zrzucić wagę. Daje odpowiedź na pytanie, konkretne obietnice -40 kg dziennie zobrazowane na grafice. Użycie jednego z przymiotników należących do grupy perswazyjnych dodatkowo podkreśla walory produktu. Wysoce zawyżone efekty używania listewki oraz konkretny przykład przełożyły się na chęć jej zakupu przez ludzi. Reklama była redakcyjnym żartem lecz nie była opatrzona jego mianem, Obiecywanie wielkich efektów w krótkim czasie jest znaną metodą na przykucie uwagi odbiorcy.

Wnioski


1. Reklama towarzyszy nam od wieków.
2. Wszyscy bez wyjątku jesteśmy odbiorcami reklam ponieważ występują w wielu środkach przekazu informacji (Telewizja, Radio, Prasa)
3. Reklamotwórcy używając siły perswazji zachęcają nas do kupna.
4. Nie jesteśmy w pełni świadomi siły z jaka oddziałuje na nas reklama oraz jakie chwyty językowe są na nas stosowane.

Temat: Omów językowe środki perswazji na przykładach kilku wybranych reklam telewizyjnych, radiowych i prasowych.


Literatura podmiotu


Analizowane Reklamy:
1. Reklama Telewizyjna: Wielkanoc z Biedronką: Produkty La Speciale [2015]
2. Reklama Telewizyjna: Red Bull „Pingwiny” [2014]
3. Reklama Telewizyjna: Piwa Żubr-Bal można oprzeć na Żubrze [2014]
4. Spot radiowy loterii Grześków
5. Piotr Głuchowski: Listewka Cud!: Gazeta Wyborcza: 2001: 28.12

Literatura przedmiotu


1. Bralczyk Jerzy: Język na sprzedaż: Wyd. II: Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: 2004.: ISBN: 83-89574-48-9
2. Kiźniczuk Sergiusz: Manipulacja, perswazja czy magia?: Wyd. III: Gliwice: Internetowe Wydawnictwo „Złote Myśli”: 2008: Perswazja manipulacja, psychomanipulacja: s 17
3. Kulesza Dominika: Językowe środki perswazji w reklamie [ONLINE] Olsztyn: Aktualizacja 11 marca 2011: Dostępny w:
http://pu.wsptwp.eu/wp-content/uploads/2011/03/Językowe-środki-perswazji-w-reklamie.
4. Wołodźko Anna, Zamiejski Paweł: MY I ŚWIAT: Wyd. VI: Warszawa: Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor 2009: Reklama Listwą Handlu: s 150,151

Źródła pomocnicze


- Nagrania audio-video reklam

Ramowy Plan Wypowiedzi


Teza: Reklama zbiorem językowych środków perswazji.
1. Definicja Perswazji - jej geneza oraz znaczenie.
2. Definicja Reklamy - występowanie, geneza, reklama jako informacja plus perswazja, rys historyczny.
3. Wielkanoc z Biedronką - O nastroju w reklamie, zapożyczenie, dzieci w reklamie budują do niej zaufanie, rola rodziny, slogan reklamowy.
4. Red Bull - wyobrażenie, animizacja, Idiom, nawiązanie do „Ody do Młodości”
5. Piwo Żubr - gra słów, wieloznaczność, przenośnia.
6. Spot Radiowy - Budowanie Zaciekawienia, przedstawienie produktu na końcu.
7. Reklama Prasowa Listewka Cud! - funkcja myślnika, wykrzyknienie, zdanie pytające, przymiotnik perswazyjny.
8. W podsumowaniu przedstawienie wniosków.

Wnioski
1. Reklama towarzyszy nam od wieków.
2. Wszyscy bez wyjątku jesteśmy odbiorcami reklam ponieważ występują w wielu środkach przekazu informacji (Telewizja, Radio, Prasa)
3. Reklamotwórcy używając siły perswazji zachęcają nas do kupna.
4. Nie jesteśmy w pełni świadomi siły z jaka oddziałuje na nas reklama oraz jakie chwyty językowe są na nas stosowane.

W linku prezentacja, nagrania reklam, skan artykułu prasowego cała Bibliografia i ramowy plan wypowiedzi.
http://przeklej.org/file/c0Nwsd/Prezentacja.nagrania.reklama.prasowa.Bibliografia.rar

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem
(0) Brak komentarzy

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 8 minut