profil

Penderecki Krzysztof.

drukuj
satysfakcja 50 % 12 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Przedstawicielem współczesnej polskiej muzyki klasycznej jest Penderecki Krzysztof - wybitny kompozytor i dyrygent. Urodził się w 1933 r. Studiował kompozycję prywatnie w Krakowie u F. Skołyszewskiego, następnie w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej u A. Malawskiego i S. Wiechowicza ( 1955 -1958 ).
W 1959 r. na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich otrzymał
3 pierwsze nagrody za Strofy, Psalmy Dawida i Emanacje, w 1961 r. wyróżniony na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Tren ofiarom Hiroszimy.

W 1963 r. utworzył klasę kompozycji w krakowskiej PWSM ( dzisiejszej Akademii Muzycznej ). Obecnie jest profesorem tej uczelni, a w latach 1972-1987 piastował godność jej rektora.
Wykładał na uczelniach w Essen i Yale. W latach 1987-1990 był dyrektorem artystycznym Filharmonii w Krakowie, w roku 1988 objął stanowisko I dyrygenta orkiestry Norddeutscher Rundfunk w Hamburgu. Otrzymał doktoraty honoris causa licznych uczelni europejskich. Punktem wyjścia jego ewolucji twórczej były poszukiwania nowych, niekonwencjonalnych brzmień i barw muzycznych, m.in. poprzez używanie eksperymentalnych środków artykulacyjnych w instrumentach smyczkowych, szerokie stosowanie klasterów itp.
Okres ten, zwany sonoryzmem, przejawił się najpełniej w Trenie ofiarom Hiroszimy ( 1960 ), I kwartecie smyczkowym ( 1960 ), Polymorphii ( 1961 ). Od Stabat Mater na 3 chóry a cappella ( 1962 ), włączonego wkrótce do monumentalnej Pasji wg św. Łukasza ( 1965 ), datuje się zwrot Pendereckiego ku tradycji, dążenie do syntezy nowoczesnego języka dźwiękowego z głównymi problemami kultury europejskiej i muzyką przeszłości, czego wyrazem są m.in. wielkie formy wokalno - instrumentalne, jak: Jutrznia ( 1970-1971 ), Kosmogonia ( 1970 ), Magnificat ( 1974 ).

W drugiej połowie lat 70. dokonuje się w twórczości Pendereckiego zwrot ku tradycji późnoromantycznej, widoczny najpełniej w Koncercie skrzypcowym
( 1977 ), Raju utraconym wg J. Miltona ( 1978 ), następnie II Symfonii Bożonarodzeniowej ( 1980), Te Deum ( 1980 ) dedykowanym papieżowi Janowi Pawłowi II i Polskim Requiem ( 1980-1984 ). W lapidarnej operze Czarna maska wg G. Hauptmanna ( 1984-1986 ) nawiązał kompozytor do XX-wiecznego dramatu ekspresjonistycznego.
W sarkastycznej operze buffa Król Ubu wg A. Jarry’ego ( 1991 ) dał przykład błyskotliwego i parodystycznego pastiszu rozmaitych stylów. Jedno z ostatnich dzieł - monumentalna V Symfonia Korea ( 1992 ) - jest fascynującą syntezą symfoniki późnego romantyzmu i XX w., z wyraźnymi odniesieniami do G. Mahlera
i D.D. Szostakowicza.

Inne dzieła: Koncert wiolonczelowy ( 1972 ), Canticum Canticorum Salomonis na 16 głosów i orkiestrę kameralną ( 1973 ), Przebudzenie Jakuba ( 1974 ), II Koncert wiolonczelowy ( 1982 ), Koncert altówkowy ( 1983 ), II Koncert skrzypcowy ( 1994 ), Siedem bram Jerozolimy ( 1996 - zamówiony dla uczczenia jubileuszu 3000-lecia miasta ), Msza ( 1998 ), Credo ( 2000 ).
Dnia 30 maja 2001 Krzysztof Penderecki otrzymał z rąk hiszpańskiego następcy tronu - księcia Filipa prestiżową nagrodę Księcia Asturii w dziedzinie sztuki. Nagrodę przyznano za innowacyjny talent kompozytora pozwalający na łączenie różnych rodzajów muzyki. Uprawia różne formy muzyczne, szuka w nich odpowiedzi na nurtujące go pytania i wątpliwości. Świat zewnętrzny wkracza z całą brutalnością w jego życie wewnętrzne. Świat muzyki jest jednak światem idealnym. Dlatego Penderecki zwraca się do nieskażonej zewnętrznie czystej formy muzycznej.
Niezwykle ciekawym, budzącym autentyczne zainteresowanie publiczności jest zapis partytury Pendereckiego. Zapis jest szczególny poprzez swoją strukturę, kolorystykę, siłę ekspresji. Szkic ma to do siebie, że pokazuje coś co jest dziewicze: pomysły kompozytora, jego nerwy, wibracje duszy, próby i skreślenia.




Przydatna praca? Tak Nie
W słownikach:
Wersja ściąga: penderecki_krzysztof..doc
Komentarze (3) Brak komentarzy
27.7.2006 (14:21)

Dobra praca której potrzebowałem

27.7.2006 (14:14)

ooo doberka wlasnie tego szukalem dzienkju

27.7.2006 (14:12)

DObra Praca idelan na sztuke druknolem ja o 7 rano zeby miec zadanie :P

Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
gusio19970 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 20.12.2014 (11:30)

Napisz rozprawkę na temat : różne czasy , różni ludzie , a cel? rozważ problem trwałości buntu młodzieńczego jako wartość wpływającą na zmianę...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

wyyluzuj0 rozwiązanych zadań
Język polski 70 pkt 20.12.2014 (11:09)

BARDZO WAŻNE!! Na podstawie książki "Zbrodnia i Kara" napisz wypracowanie.

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 53 rozwiązań 1 z 2
Rozwiązuj

Violaa950 rozwiązanych zadań
Język polski 90 pkt 20.12.2014 (10:36)

Renesansowy charakter "pieśni" j . Kochanowskiego . Rozważ problem w oparciu o wybrane utwory ( bez podawania ragmentów)

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 68 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Grinrezar0 rozwiązanych zadań
Język polski 100 pkt 19.12.2014 (20:29)

Miałbym prośbe moja dziewczyna, chodzi do Liceum dla dorosłych i dostała takiego zadanie. Jedynym naszym problemem jest to, ze oboje jesteśmy słabi...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

KasEnka55660 rozwiązanych zadań
Język polski 100 pkt 19.12.2014 (17:11)

Jakich książek  byście użyli do napisania referatu na temat : " Sztuka barokowa-sztuka renesansowa : porównanie . COs konkretnego potrzebuje

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.