profil

Jak pisać ogłoszenia o pracę?

poleca 85% 308 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Wielu pracodawców ma często problem z napisaniem dobrego ogłoszenia o pracę, które przyciągnęłoby najlepszych kandydatów na dane stanowisko, dlatego przygotowaliśmy nich mini poradnik na temat tego jak pisać ogłoszenia o pracę, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. Wyjaśniamy w nim, jak stworzyć ofertę pracy, na którą spłynie wiele wartościowych aplikacji. Bo pisanie oferty pracy tylko z pozoru jest proste; tak naprawdę można popełnić w ogłoszeniu wiele błędów, a tym samym uczynić ofertę mało atrakcyjną.

Błędy w ofercie

Najczęściej popełnianym błędem jest oferta posiadająca zbyt mało konkretów i informacji. Bardzo często jest to małe ogłoszenie zawierające wyłącznie nazwę stanowiska, na które poszukiwany jest pracownik, krótki opis obowiązków, nr kontaktowy i adres e-mailowy. Potencjalny pracownik mając tylko takie informacje, nie jest w stanie sprawdzić wiarygodności danej firmy. I nawet jeśli zadzwoni czy napisze z zapytaniem o aktualność ogłoszenie i warunki pracy, nie będą mu udzielone szczegóły oferty, które mogłyby zaważyć na podjęciu decyzji o udaniu się na rozmowę kwalifikacyjną.

Im więcej, tym lepiej

Im więcej informacji podamy, tym zwiększy się szansa, że na ogłoszenie odpowiedzą osoby faktycznie nim zainteresowane. Ludzie szukający pracy zwracają uwagę na wszystkie szczegóły ogłoszenia, w tym na formę graficzną i poprawność pisowni. Dlatego pracodawca szukający rzetelnego pracownika, również powinien wykazać się starannością.

Nazwa stanowiska

Nazwa oferowanego stanowiska jest bardzo istotna przy przeglądaniu ofert przez kandydatów na pracowników. To pierwsza rzecz, na którą osoba szukająca pracy zwróci uwagę, dlatego nazwa powinna być jednoznaczna, zgodna ze stanowiskiem i wymaganymi kompetencjami. Przykładowo: stanowisko, w którego nazwie występuje słowo „asystent” spotka się ze zwiększonym spływem aplikacji studentów czy absolwentów, niż przyciągnie uwagę doświadczonych specjalistów.

Nazwa zbyt długa, anglojęzyczna lub używana tylko w wąskim branżowym gronie, może onieśmielać lub wprowadzać w błąd potencjalnych kandydatów. Nazwa nie musi być identyczna z tym, jak docelowo będzie się nazywało stanowisko osoby w strukturze firmy . Ogłoszenie ma bowiem przyciągnąć kandydatów, którzy na nie odpowiedzą, a nazwa ma ich do tego zachęcić.

Wymagania, obowiązki, mile widziane

Zakres wymagań w ofercie pracy nie powinien być zbyt szeroki. Nie trzeba pisać o wymaganiach oczywistych, takich jak np. Dyspozycyjność, punktualność czy chęć do pracy. Należy wymienić tylko te najważniejsze. Często w ofertach pojawia się też pozycja: „mile widziane”, Jeśli nie musimy (tzn. Jeśli dane umiejętności kandydata nie są niezbędne), nie wypełniajmy jej, ponieważ możemy wprowadzić kandydatów w błąd. Na przykład jeśli wpiszemy, że mile widziane są: posiadanie prawa jazdy kat. B czy biegła znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie. W ten sposób wielu dobrych kandydatów może uznać, że bez posiadania tych kwalifikacji nie mają szans na dostanie pracy i rezygnują z aplikowania na dane stanowisko.

Z drugiej strony, jeżeli do pracy na danym stanowisku wymagane są pewne kompetencje, zawsze należy o nich napisać. Wymagania te nie powinny być zbyt wygórowane, jeśli nie mamy do zaproponowania bardzo atrakcyjnego stanowiska. Z kolei zakres obowiązków powinien być na tyle szczegółowy, aby przedstawiać wszystkie najważniejsze czynności i obszary, za które odpowiedzialny będzie potencjalny pracownik.

Korzyści dla kandydata

Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród użytkowników portali z ofertami pracy, korzyści dla kandydatów to najważniejszy element oferty. Największe znaczenie ma zatem niezaprzeczalnie wysokość wynagrodzenia. Kolejno wymieniane są wszelkie świadczenia socjalne, forma zatrudnienia i czas pracy. Te wszystkie elementy decydują o tym, że oferta jest atrakcyjna.

Ogłoszenie o pracę musi wymieniać korzyści, jakie proponuje się kandydatowi. Chodzi np. o pracę w młodym energicznym zespole czy możliwość stałego podnoszenia kwalifikacji. Dodatkowym atutem jest możliwość posiadania realnego wpływu na działania i decyzje podejmowane przez firmę, jak i samodzielność na stanowisku.

Informacja przede wszystkim

Na portalach z ofertami pracy funkcjonują przeznaczone specjalnie dla pracodawców i rekruterów formularze. Należy zadbać o to, aby zostały dokładnie wypełnione, ponieważ tylko w ten sposób damy kandydatom komplet najważniejszych dla nich informacji. Atutem będzie podanie danych teleadresowych pracodawcy, opisu firmy i miejsca pracy, określenie przedziału wynagrodzenia (np. 2000-3000pln netto), rodzaju umowy (np. na okres próbny), rodzaju pracy (np. pełny etat) i wymaganego wykształcenia (np. wyższe magisterskie). Oferta posiadająca wszystkie te elementy będzie dla potencjalnego pracownika wiarygodna i atrakcyjna. Po wypełnieniu wszystkich danych na portalu z ofertami pracy, warto jeszcze raz spojrzeć na nie i upewnić się, że wszystkie informacje zostały wpisane we właściwych polach i wszystko się zgadza.

Oprócz wspomnianego już wynagrodzenia, warto też podać w ogłoszeniu informacje dotyczące sposobu aplikacji i terminu nadsyłania ofert. Ogłoszenie powinno pojawić się we właściwej kategorii branżowej. Trzeba dobrze przemyśleć, do jakiej/jakich kategorii będzie
się nadawało najlepiej, tak, aby kandydaci mogli je szybko nzaleźć i dostosować się do przyjętego podziału branż.

Informacja o pracodawcy

Informacja o potencjalnym pracodawcy jest dla osoby aplikującej bardzo ważna. Poza wspomnianym już podaniem danych teleadresowych, standardem staje się dodawanie logotypu czy korzystanie z własnej szaty graficznej, zgodnej z identyfikacją wizualną firmy. Warto dodać także kilka słów o misji, historii firmy, największych sukcesach i sposobach działania; ma znaczny wpływ na postawę kandydatów oraz kształtuje profesjonalny i prestiżowy wizerunek pracodawcy.

Corporate identity (CI)

Wszystko opisane w dziale informacje o pracodawcy to nic innego jak corporate identity (CI), czyli identyfikacja wizualna firmy. Jest to podstawowe narzędzie, wykorzystywane przez większość firm, a służące kreowaniu pozytywnego wizerunku marki firmy na rynku. Często to właśnie identyfikacja wizualna firmy decyduje o sukcesie rynkowym firmy. Na corporate identity (CI) składają się m.in.:
• logo
• kolorystyka
• dobór fontów (czcionek)
• strona internetowa
• publikacje promocyjne firmy (np. wizytówki, papier listowy, koperty)


Employer branding

Obecnie bardzo ważna jest także opinia o firmie w oczach jej partnerów biznesowych i potencjalnych pracowników, czyli employer branding. Dbałość o dobry wizerunek pracodawcy może przekładać się bowiem na konkretne rezultaty biznesowe, w tym także na optymalizację kosztów prowadzonej działalności. Tymczasem co trzeci przedsiębiorca nie prowadzi żadnych działań wizerunkowych, mimo iż wśród polskich pracodawców panuje zgodność co do opinii, że dobry wizerunek firmy wpływa pozytywnie na osiągane rezultaty biznesowe.
Warto zatem podejmować działania mające na celu zwiększenie swojej atrakcyjności jako pracodawcy, ponieważ także one wpływają na wzrost liczby aplikacji o pracę.

Odpowiedni styl ogłoszenia o pracę

Styl ogłoszenia o pracę powinien być prosty i konkretny. Pisząc ogłoszenie powinno się wystrzegać konstrukcji słownych, które albo sprawią, że ogłoszenie zginie w masie innych, podobnych, albo stanie się niezrozumiałe.
Tworząc ofertę pracy, należy pamiętać, że jest ona nie tylko narzędziem, które ma skutecznie przyciągać kandydatów do pracy, ale jest także i przede wszystkim wizytówką pracodawcy i tworzy jego wizerunek.

Warto poświęcić więc trochę czasu na stworzenie profesjonalnej oferty pracy, aby nie marnować go na kolejnych etapach rekrutacji.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut

Typ pracy