profil

Jak założyć własną firmę? cz.1

poleca 86% 106 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Jak założyć własną firmę, czyli mały przewodnik jak krok po kroku założyć własną działalność gospodarczą.

Każdy pracujący na etacie pracownik przynajmniej raz w swojej karierze pomyślał o założeniu własnej firmy. Lecz tylko Ci odważni, kreatywni, mający dobre pomysły na biznesy i fundusze potrzebne na ich uruchomienie, z pewnością się na to szybko decydowali. Bo wśród wielu korzyści z posiadania własnej działalności, przedsiębiorcy najbardziej cenią sobie fakt, iż stają się swoimi własnymi szefami. Największa bariera na którą trafia każdy przyszły właściciel firmy, to biurokracja. Aby ją szybko pokonać i pomóc Wam zorientować się co trzeba zrobić, aby założyć własną firmę, przygotowaliśmy krótki poradnik, mówiący jak zrobić to krok po kroku. Pierwsze, co musicie wiedzieć to fakt, że od dnia 31 marca 2009 r. weszły w życie przepisy upraszczające procedurę zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej i urzeczywistniające koncepcję „jednego okienka”.

Krok 1 – pomysł i plan

Pamiętaj, że pomysł na działalność jaką chcesz prowadzić to podstawa i fundament firmy. Warto zajrzeć do Polskiej Klasyfikacji Działalności, aby określić dokładnie, czym firma będzie się zajmowała. Takie informacje należy następnie zgłosić do KRS-u i Ewidencji Działalności Gospodarczej. Warto wcześniej na własna rękę przeprowadzić badanie rynku, aby zorientować się czy w naszym rejonie będzie popyt na oferowane przez nas towary czy usługi, a także jak duża konkurencja występuje w danej branży. Następnie trzeba zadać sobie pytanie czy mamy odpowiednie kwalifikacje i wiedzę, do prowadzenia firmy, a także czy nasza działalność nie będzie wymagała posiadania jakichś zezwoleń, koncesji, licencji czy uprawnień zawodowych – można to sprawdzić w odpowiednich ustawach lub zasięgnąć porad specjalisty.

Krok 2 - rejestracja firmy w Urzędzie Miasta lub Urzędzie Gminy

Wszelkie potrzebne formularze dostępne będą na miejscu urzędów.Wpisu do ewidencji dokonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zgłoszenie o wpis do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
- imię i nazwisko przedsiębiorcy
- nazwę firmy
- nr ewidencyjny PESEL przedsiębiorcy
- adres zamieszkania przedsiębiorcy
- adres siedziby firmy
- rodzaj działalności określony zgodnie z symbolami PKD
- miejsce wykonywania działalności
- datę rozpoczęcia działalności

Opłata za zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100 zł, ale jeśli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 zł. W przypadku spółki, "Przedsiębiorcą" jest każdy ze wspólników, a nie sama spółka.

Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.

Krok 3 - wpis do REGON w Urzędzie Statystycznym

W terminie 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej należy wystąpić osobiście do właściwego urzędu statystycznego (województwa, na terenie którego przedsiębiorca mieszka) o dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, czyli mówiąc wprost o nadanie numeru statystycznego REGON.

Do złożenia wniosku przedsiębiorca potrzebuje:
- kserokopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (oryginał dokumentu do wglądu)
- dowodu osobistego

Wydanie REGONu następuje bezpłatnie, tego samego lub następnego dnia, ale termin ustawowy to 14 dni. W przypadku spółki cywilnej REGON nadawany jest samej spółce, a nie każdemu ze wspólników z osobna.

Krok 4 - firmowe konto bankowe i pieczątka

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania firmowego konta bankowego i dokonywania określonych transakcji za jego pośrednictwem. Konto firmowe służy również do rozliczeń z ZUS-em oraz Urzędem Skarbowym. Bank można wybrać dowolnie, ale warto zapoznać się z ofertami kilku placówek bankowych i założyć najodpowiedniejsze dla nas konto. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie muszą otwierać rachunku firmowego, o ile nie łamie to regulaminu banku.

Pieczątkę firmową można wyrobić dopiero po odbyciu wizyty w Urzędzie. Nie ma przepisów nakazujących posiadanie pieczątki, ale bez niej np. nie założymy konta bankowego. Na pieczątce muszą się znaleźć dane, takie jak:
- oznaczenie firmy (imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwę firmy)
- dane teleadresowe siedziby firmy
- numer NIP
- numer REGON

Dodatkowo na pieczątce można zamieścić logo firmy. Koszt wyrobienia takiej pieczątki to: 30-50zł, a czas oczekiwania kilka minut.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy