1. Kompozycja nawiązuje do nowoczesnych kanonów XX-lecia
2. Zrywa z kanonem powieści realistycznej i większością zasad w niej panujących: tytuł nie ma absolutnie żadnego znaczenia, sam w sobie ani w związku z powieścią jest co prawda uporządkowanie chronologiczne i przyczynowo-skutkowe (powieść absurdu), ale same zdarzenia są nielogiczne, nieprawdopodobne i wręcz absurdalne (np. oparcie całości powieści na motywie porwanie dorosłego Józia i umieszczenie z powrotem w szkole z innymi uczniami) dla podkreślenia tego, zasugerowane jest na początku, że to wszystko może być snem
3. Dziwne zakończenie zwrotem do czytelnika: "koniec i bomba a kto czytał, ten trąba"
4. Nawiązanie do powieści dygresyjnej: pojawiają się dwie małe powiastki, między każdą z trzech części, które poza samymi historyjkami, zawierają poprzedzający je specyficzny i niezwykły w formie komentarz odautorski (zwroty do czytelnika itp.)
5. Świat ukazany jest w krzywym zwierciadle, postacie są przejaskrawione i wyeksponowane zostały pewne ich cechy (aż do komizmu): to wszystko składa się na groteskowy obraz świata przedstawionego
6. Wszystkie te zabiegi mają na celu ukazanie dwóch spraw: uzależnienia człowieka od formy (teoria formy Gombrowicza), oraz skrytykowanie rzeczywistości Polski międzywojennej przez wyolbrzymienie pewnych (krytykowanych) cech
super-extra-bombastic-girl Trochę to za krótkie. Ani to wypracowanie... ani... sama nie wiem. Można tego użyć jedynie jako krótkiej i OGÓLNIKOWEJ notatki do zeszytu ;-/
odpowiedz
misia a ten temat jest bardzo czesto na marurze usntej :-) !! niezle opracowane .Ale z ocena bede ostrozna!:-)
odpowiedz
takie króciutkie?!