profil

Na wybranych przykładach dokonaj analizy różnych funkcji obrazu i języka w reklamie. Określ, jaki obraz świata tworzą reklamy.

poleca 85% 263 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Jest to moja bibliografia i temat na ustną maturę z polskiego o którym opowiadałem w 2012r. i zdałem na 100%, więc postanowiłem się pracą z wami podzielić. Mam nadzieje, że komuś się przyda.

Bibliografia
Literatura podmiotu:
-Reklama wody firmy "Evian", Evian Roller Babies international version [online] (dostęp 29 luty 2012r.), dostępna w internecie: http://www.youtube.com/watch?v=XQcVllWpwGs
-Reklamy supermarketu budowlanego "Castorama", Kompilacje reklam Castoramy poeta, kibic, polityk, profesor, doda, hip-hop i metal [online] (dostęp 4 marca 2012r.), dostępne w internecie: http://www.youtube.com/watch?v=3ihYIhbI4bU&feature=youtu.be

Literatura przedmiotu:
-Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, ISBN 83-89574-48-9
-Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Sopot:Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003, ISBN 978-83-7489-152-3
-Piotr H. Lewiński, Tom 13 Obraz świata w reklamie w: Język a Kultura, Wrocław, 2000, s. 205-212
-Marcin Otorowski, Język perswazji w reklamie [online] (dostęp 1 grudnia 2011r.), dostępny w internecie: http://marcinotorowski.com/publicystyka/inne/jezyk-perswazji-w-reklamie/
Materiały pomocnicze:
-Reklama supermarketu budowlanego "Castorama" i wody firmy "Evian"

Sprzet potrzebny do wykorzystania podczas prezentacji:
-Komputer z odtwarzaczem formatu MP4 i WMV
-Głośniki komputerowe

Prezentacja
Reklama wywodzi się z języka łacińskiego i oznacza „krzyczeć do kogoś”. W obecnych czasach reklamy wszędzie nas otaczają, są wszechobecne. Podstawowym miejscem, w którym występują jest telewizja, radio, Internet, bilbordy i ulotki. Można zaobserwować wymyślanie coraz ciekawszych miejsca i sposobów na zwrócenie uwagi odbiorcy. Coraz częściej człowiek staje się chodzącą reklamą przez korzystanie z rzeczy na których jest wyróżniona nazwa firmy i/lub produktu. Innym sposobem jest zachwalanie reklamy gdy przekazywana jest informacja o danej rzeczy pomiędzy obecnym użytkownikiem, a potencjalnym użytkownikiem. Reklamy opierają się na języku, bo właśnie w języku da się najłatwiej powiedzieć najwięcej. Dlatego język w reklamie jest bardzo ważnym elementem i pełni on wiele istotnych funkcji:
- funkcję informacyjną – ma na celu poinformowanie odbiorcy o zaletach produktu
- funkcję ekspresywną – chodzi w niej o wzbudzanie emocji
- funkcję impresywną – za jej pomocą można kształtować pożądane postawy u odbiorców
- funkcję fatyczną – podtrzymuje kontakt z odbiorcą
W zależności od osoby, na nas – potencjalnych klientów oddziałuje wiele bodźców m.in. kolor, obraz i dźwięk, lecz bezsprzecznie najważniejszym i najbardziej naturalnym z nich jest język, który występuje praktycznie zawsze. Czasy, gdy reklamy składały się wyłącznie ze zdań w drugiej osobie liczby pojedynczej, używając trybu rozkazującego odeszły w niepamięć, choć nadal są one wyznacznikami funkcji perswazyjnej. Mówiąc o języku reklamy, często ma się na myśli przede wszystkim język sloganu reklamowego. Slogan danej firmy jest jak nagłówek w gazecie-ma przyciągać. Uważa się, że co szósty odbiorca świadomie styka się z nagłówkiem prasowego tekstu reklamowego. Pierwszy impuls odbiorcy jest najważniejszy, więc zachęca się go językiem w postaci sloganu. Dzisiaj skuteczny slogan reklamowy powinien spełniać szereg wymagań, podyktowanych przez współczesny rynek konsumentów. Często jest krótkim zdaniem lub nawet równoważnikiem zdania, cechującym się niezbyt wyszukaną budową, co pozwala w dotarciu do mas. Ogromna część sloganów nie ma orzeczenia i na tym zyskuje, bo każdy odbiorca może jeśli chce, uzupełnić je własnymi orzeczeniami. Również często nie występują niepotrzebnie konkretyzujące czasowniki, dzięki czemu może on mieć ogólniejsze odniesienie i wyraźniejsze działanie (np. „Moc świeżości”). Polacy lubią rymy, przez co skuteczne są slogany melodyczne, rytmizowane, rymowane, będące parafrazami innych połączeń wyrazowych zakorzenionych w naszej kulturze, co powoduje łatwiejsze zapamiętanie sloganu, a wbity w pamięć działa przede wszystkim tak, że oswaja odbiorcę z nazwą produktu i marką (np. „Dzieci go kochają, Mamy mu ufają.”).Bardzo pożądanym efektem przez reklamodawców jest stworzenie takiego sloganu, który zapadnie w pamięć i wejdzie do powszechnie używanego słownictwa. Najważniejsze informacje językowe w reklamie przekazywane są na początku lub na końcu, ponieważ łatwiej są one zapamiętywane, dlatego reklama rozpoczyna się lub kończy sloganem. Język w reklamie jest tak formułowany by był silniejszy niż myśl i klient bezrefleksyjnie ulegał wzorcowi zaklętemu w języku . W reklamie wciąż poszukuje się słów, które działałyby na odbiorcę hipnotyzująco i paraliżująco, wywołując odbiór nieświadomy i natychmiastowe działanie (np. „Media Markt. Nie dla idiotów.”). Na potrzeby reklam często są wymyślane nowe słowa, które z czasem wchodzą do codziennego użytku. Dla słowotwórstwa reklam charakterystyczna jest moda na stosowanie wzmacniających prefiksów (np. „super-”). Każde wyrażenie użyte w spocie jest na wagę złota. Rosnące koszta reklamy powodują, że reklamodawcy nie mogą pozwolić sobie na zbędne słowa, nie spełniające zamierzonej funkcji. Za pomocą języka tworzony jest komunikat, a więc twór o charakterze perswazyjnym. Komunikat ma skupiać na sobie uwagę odbiorcy i łatwo zapadać w pamięć. Powinien być odważny, oryginalny, naturalny, sensowny, prosty, zwięzły i przedstawiający towary w najbardziej atrakcyjnym świetle. Nie może być drażniący oraz naruszający zwyczajów odbiorcy. Groźba nudy z jednej strony i nachalności z drugiej strony kieruję język w reklamie w stronę dowcipu. Dla większości odbiorców żart, dowcip, humor to czynnik zwiększający atrakcyjność przekazu, lecz nie zawsze humor sprzyja skuteczności (np. "Fruitella – frutastyczna."). Humor może wielu odbiorców zrazić, ponieważ każdy ma różne poczucie humoru. Humor w reklamie czasem osiąga efekt tak duży, że mniej istotna staje się oferta. Komunikat reklamowy często jest tak ułożony i sformułowany, że daje się odczytać jako wielka metafora. W reklamie jest pełno metafor, na przykład sportowych, z tego powodu tak wielu zwycięzców, liderów i czempionów. Na odbiorcę działają nie tylko metafory, ale też między innymi porównania, hiperbole, metonimie i pomniejszania. Bardzo rzadko zdarza się, że komunikat reklamowy przekazywany jest bez tekstu językowego. Tekst pojawia się właściwie zawsze, choćby zredukowany do jednego słowa. Krótki tekst umożliwia wprowadzenie silniejszego przekazu obrazowego lub dźwiękowego. Sposobami wpływającymi na odbiorcę są: posługiwanie się jego językiem (slangiem), wyznawanie jego wartości, narzucanie opinii, komplementowanie, wywołanie wrażenia kompetencji i szczerości lub utożsamienie odbiorcy z reklamą (by poczuł, że ona jest skierowana właśnie do niego). Charakterystycznymi dla języka reklam są wyrazy „nowszy”, „lepszy”, „tańszy”, „spróbuj”, „tylko teraz” i tym podobne (np. „T-shirt Levi's tylko teraz, tylko dla Ciebie!”). Wyrazy o znaczeniu obraźliwym mogą odrzucić odbiorcę, zdystansować go od treści przekazywanych w spocie, dlatego też stosowane są zamienniki – eufemizmy, na przykład zamiast słowa smród – brzydki zapach, otyłość – nadwaga. Język reklamy różni się w zależności od grupy docelowej, czyli inny będzie język reklamy telefonu komórkowego dla biznesmena od reklamy gumy do żucia dla dzieci. W porównaniu do innych przekazów perswazyjnych w reklamie, język posiada pewną przewagę, otóż w języku można bardzo łatwo kłamać, lecz często trudno to udowodnić. Właśnie dlatego w sloganach często spotykamy słowo „może”, które ma służyć zabezpieczeniu przed zarzutem nieprawdziwości, ale również wywoływaniu refleksji. W języku reklamowym dosłowność nie jest atrakcyjna, lecz źle odczytana aluzja może być jeszcze gorszym narzędziem perswazji. Do świadomego korzystania ze środków językowych w reklamie powinno się brać pod uwagę fakt, że komunikat reklamowy bardzo rzadko działa od razu. Teksty reklamowe są stworzone i tworzone w taki sposób by można było je jeszcze zmienić i wykorzystać. Teksty reklamowe chętnie sięgają do wypracowanych przez tysiąclecia środków literackich. Odwołują się do ustabilizowanych w języku gotowych połączeń wyrazowych, jak idiomy czy gotowe do użycia cytaty (np. „Fortepian Szopena”– „Ideał sięgnął bruku”). Cytat zwykle bywa przekształcony na potrzeby reklamy. Obecność kilku określeń, z których jedno zawiera się w drugim lub jest jego synonimem, jest bardzo wykorzystywana w reklamie. W wielu sytuacjach odbiorca nie zachowuje się na tyle racjonalnie by analizować treść. Więc często w reklamie używany jest pleonazm (np. „Raid. Zabija owady. Na śmierć.”). Pomimo iż jest błędem językowym jest używany ze względu na podbicie mocy przekazu, ponieważ ludzie skupiają się na ilości słów, a nie na ich treści. Obraz może dawać impuls, jak słowo i przez to definiować produkt. Słowo jednak daje wyraźną, poddającą się manipulacjom treść wieloznaczności.
Przedstawię teraz Państwu dwie reklamy, jedna będzie skupiała się na obrazie, a druga na języku. Pierwsza będzie to reklama wody firmy „Evian”, a druga supermarketu budowlanego "Castorama".
Evian:
Początkowe hasło głosi „Zaobserwuj efekt evian na twoje ciało”. Co na wstępie powoduje zainteresowanie odbiorcy. W dalszej części reklamy widzimy bobasy, które wykonują różnego rodzaju triki na wrotkach. Nadawca z humorem chce przedstawić w jaki sposób ta woda działa na ludzi, odmładzając ich. Co można uznać za kłamstwo, lecz tak jak wcześniej już mówiłem, kłamstwo w reklamie często trudno udowodnić. Drugie hasło głosi „Naturalnie czysta i mineralnie wyważona woda wspiera młodość twojego ciała”. Pierwsze hasło miało na celu zainteresowanie odbiorcy, zaś drugie jest już poinformowaniem o naturalnym efekcie wody. Moc przedstawionego obrazu znajduje się w dzieciach, ponieważ większość ludzi widząc je zareaguje sentymentalnie, z uśmiechem na twarzy i z chęcią obejrzy ta reklamę wielokrotnie. Żeby odbiorca zapamiętał firmę, na końcu reklamy pojawia się slogan, który głosi „Evian. Żyj młodo.”
Castorama:
Przedstawiona reklama Castoramy tak na prawdę składa się z kilku reklam, złączonych w jedną. W każdej z tych reklam zasada jest taka sama, otóż przedstawia ona supermarket i znajdujących się w nim pracowników w taki sposób, że potrafią przystosować się do każdej osoby i z każdym znaleźć wspólny język. Łatwość w porozumiewaniu się i tłumaczeniu pozwala w dotarciu do mas, od prostego człowieka do wykształconego intelektualisty. Reklama również prezentuje nawiązanie kontaktu z różnymi subkulturami, posługując się ich slangiem, zachowaniem i muzyka jaką preferują. W sposób jaki niektóre zagadnienia są tłumaczone wzbudza uśmiech na twarzy, co oczywiście powoduje przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie. Slogan pojawiający się na końcu wpaja odbiorcy do głowy nazwę sklepu, a głos w tle w krótki sposób podsumowuje to co nadawca chciał przekazać w reklamie.
Obraz świata reklamy jest zwierciadłem obrazu świata grupy nabywców, do których jest kierowana. Jeśli jest metaforą musi dawać możliwość odczytania sensu ukrytego, ale wielopoziomowo, tak aby dawać satysfakcje zarówno prostemu niewykształconemu człowiekowi, jak i intelektualiście szukającemu głębi we wszystkim. W obiegowej opinii reklama tworzy obraz idealnego świata. Jest to świat inny, lepszy, piękniejszy, świat marzeń, pragnień i oczekiwań człowieka. Dziękuję bardzo za uwagę.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 9 minut

Podobne tematy