Plan rozwoju nauczyciela geografii.
LAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004r. | Formy realizacji | Termin | Sposób dokumentowania |
---|---|---|---|
§ 7 ust.1 pkt.1 uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. | Udział w pracach Rady Pedagogicznej, współpraca z gronem pedagogicznym. Współpraca z Samorządem Uczniowskim: Współpraca podczas organizacji uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez. Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych. | Zgodnie z harmonogramem posiedzeń Rady Pedagogicznej W okresie trwania stażu. | Potwierdzenie obecności Potwierdzenia Potwierdzenia |
§ 7 ust.1 pkt.2 pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. | Udział w pracach zespołu przedmiotów ogólnokształcących Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego: konferencje szkoleniowe warsztaty metodyczne dotyczące nauczania geografii Prowadzenie dokumentacji przyswojonych pozycji z zakresy dydaktyki i metodyki, biblioteczka metodyczno – przedmiotowa Tworzenie własnego warsztatu pracy Budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism itp. | W okresie trwania stażu. | Zaświadczenia Potwierdzenia Spis zebranych pozycji, testy, krzyżówki, czasopisma |
§ 7 ust.1 pkt.3 poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. | Analiza dokumentacji. Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Karta Nauczyciela. Rozporządzenie MEN z 7 września 2004 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Ustawa o systemie oświaty. Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (publikacje w prasie oświatowej, Internet). Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. | W okresie trwania stażu | Notatki |
§ 7 ust.2 pkt.1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. | Współpraca z opiekunem stażu. Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy. Przygotowanie planu rozwoju zawodowego. Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacja, opracowanie konspektów zajęć, analiza. Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. Analiza i wybór programów nauczania w oparciu o wartości merytoryczne. Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z geografii Stosowanie aktywnych metod nauczania. Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, postery, testy. Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania. Publikowanie własnych prac. Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www. Publikacja scenariuszy lekcji. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne, ścieżki edukacyjne. | Wrzesień 2008 W okresie trwania stażu | Kontrakt Plan rozwoju zawodowego Arkusze obserwacji Konspekty Notatka Dokumentacja podjętych działań Dokumentacja techniczna, wydruki |
§ 7 ust.2 pkt.2 umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. | Przygotowanie uroczystości szkolnych. Przygotowanie ściennych gazetek o różnorodnej tematyce. Przygotowanie uczniów do matury z geografii, konkursów szkolnych i pozaszkolnych. Organizacja pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi według zgłaszanego zapotrzebowania (np. z pracownikiem ARiMR) Zajęcia profilaktyczne dotyczące zagrożeń współczesnego świata prowadzone w ramach przedmiotu i lekcji wychowawczych. Realizacja programu profilaktycznego szkoły przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi Komenda Powiatowa Policji w Radziejowie Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Radziejowie Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Współpraca z pedagogiem szkolnym. Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem. Rozmowy z rodzicami – w ramach „dni otwartych szkoły”. | Według planu W okresie trwania stażu | Scenariusze Potwierdzenia Program profilaktyczny, wpisy do dziennika lekcyjnego Potwierdzenie spotkania |
§ 7 ust.2 pkt.3 umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | Doskonalenie umiejętności wykorzystania w pracy szkoły technologii informacyjnej - udział w kursach i szkoleniach. Opracowanie przy użyciu technik komputerowych różnych narzędzi pomiaru dydaktycznego: testów, sprawdzianów, dokumentacji szkolnej, dyplomów. Przygotowanie scenariuszy lekcji, konspektów przy użyciu komputera i Internetu. | W okresie stażu | Zaświadczenia ukończenia kursów, szkoleń Adres strony Konspekty |
§ 7 ust.2 pkt.4 umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty realizowanych zadań przez nauczyciela. | Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki. Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej, Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Radziejowie (nowości książkowe, czasopisma). Aktywna praca nad samokształceniem. Pedagogizacja rodziców – współpraca z rodzicami. | W okresie stażu | Notatki |
§ 7 ust.2 pkt.5 umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. | Analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie: - dotyczących pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich Udzielanie pomocy rodzicom w kierowaniu do PPP. Udział w radach pedagogicznych i zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących rozmaite dokumenty wewnątrzszkolne. Organizowanie i współorganizowanie wycieczek klasowych. | W okresie stażu | Notatki Potwierdzenia |