profil

Wzorce człowieka w literaturze średniowiecznej

poleca 89% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Zasadnicza część piśmiennictwa średniowiecznego wyrastała bezpośrednio z doktryny religijnej Kościoła, z takiejże nauki społecznej, z filozofii i kultury chrześcijańskiej. Głównym elementem owej myśli było przeświadczenie o stałej, sztywnej hierarchii świata – od Boga, poprzez ludzi, aż do zwierząt i rzeczy. Każdy miał w tej rzeczywistości swoje miejsce, przypisane mu prawa i obowiązki. Ktoś, kto próbował zmienić swą pozycję w zastanym układzie, z pewnością nie był ideałem człowieka – chyba, że całe swe życie poświęcił Bogu, stając się, na przykład, z księcia żebrakiem, oddając wszystko biednym lub Kościołowi.

Literatura średniowieczna, w gruncie rzeczy znacznie ujednolicona, służyła w pierwszej kolejności kształtowaniu pożądanej osobowości człowieka. Ten ostatni miał być całkowicie oddany Bogu i religii, odrzucać doczesne cele, pragnienia, pokonywać pokusy i słabości ciała. Winien konsekwentnie zmierzać do zbawienia, życia wiecznego – droga ku temu wiodła przede wszystkim przez cierpienia, umartwienie, pokutę. Około X wieku zaczęła się też rozwijać kultura dworska, rycerska, związana z nią literatura pisana w językach narodowych, która propagowała nieco inne wzorce: ideał rycerza, dworzanina. Tak więc, całe średniowiecze stworzyło trzy zasadnicze wzorce osobowe: świętego, rycerza i władcy. Poszczególne cechy przypisywane każdemu z tych ideałów powtarzały się w dziesiątkach utworów, były niemal takie same w każdym z krajów ówczesnej Europy.

Najbardziej znanym utworem propagującym wzorzec świętego była „Legenda o św. Aleksym”, istniejąca już w XI wieku, na język polski przełożona w XV wieku. Aleksy pochodził ze znakomitego rzymskiego rodu, jednak odrzucił bogactwo, życie w luksusie, wybrał poniżenie, cierpienie, biedę, pozostawił młodą żonę.

Po życiu męczeńskim spotkała Aleksego natychmiast nagroda: jego dusza została wzięta do nieba. Koleje losu, wybory Aleksego pozwalają zrekonstruować średniowieczny wzór świętego. Taki człowiek już w dzieciństwie był kimś wyjątkowym, później – wolnym od grzechów młodości. Nad życie małżeńskie cenił śluby czystości. Musiał być człowiekiem zamożnym, by zrezygnować z luksusów, bogactwa, władzy i zaszczytów. Stawał się ascetą doskonalącym ducha poprzez umartwienie ciała. Jego życiu i śmierci, będącej w gruncie rzeczy samounicestwieniem, towarzyszyły cuda. Nieco inną, także stawianą za wzór, postacią był święty Franciszek. Za jego dominującą cechę należy uznać wszechogarniającą miłość do świata, ludzi i zwierząt, akceptację ciała. Pojęcie „franciszkanizmu” do dziś pozostało synonimem dobroci, życzliwości, zrozumienia i ciepła.

Ideał rycerza został wpisany w szeroko znaną „Pieśń o Rolandzie”. Wzorcem wojownika był tytułowy bohater, także jego towarzysz Oliwier, trzeba też pamiętać o postaciach z innych utworów: rycerzach Okrągłego Stołu, Tristanie. Kultura rycerska w Polsce była stosunkowo uboga, musimy, więc analizować wyłącznie zapisy pochodzące z Zachodu Europy.

Wzorowy rycerz średniowieczny winien pochodzić z bogatego, świetnego rodu, być człowiekiem pięknym i wspaniale odzianym. Mieć nadludzką siłę, znakomicie władać bronią i być gotowym do stawienia czoła każdemu i w każdej chwili. Musiał dbać głównie o swą rycerską sławę, niezwłocznie mścić wszelkie zniewagi, dbać o honor – własny i swego seniora, władcy. Honor nakazywał bezwzględnie dotrzymywać danego słowa, mówić prawdę, być wiernym władcy aż do śmierci. Honor był – jednym słowem – najwyższą wartością dla rycerza.

Barwne życie rycerzy, jego uroki, rozliczne przygody, cała obyczajowość narzuciły różne szczegółowe zalecenia. Na przykład przywiązanie do swego rumaka i używanej broni. Rycerska miłość też była swego rodzaju służbą, służbą wybranej damie serca, której honoru należało bronić. W gruncie rzeczy można nawet mówić o średniowiecznym ideale kochanka – na wzór Tristana z „Dziejów Tristana i Izoldy”. Taki wzór przekazywała również średniowieczna liryka miłosna, idealizująca uczucia i ludzkie zachowania, będące głównie wyrazem tęsknoty do doskonałej miłości.

Mówiąc o wzorze władcy, znów winniśmy odwołać się przede wszystkim do „Pieśni o Rolandzie” i postaci króla Karola Wielkiego, władcy opiewanego też w innych utworach. Należy równocześnie pamiętać o królu Marku z „Dziejów Tristana i Izoldy”. Poszukując przykładów polskich, wymieńmy Bolesława Chrobrego i Bolesława Krzywoustego, których sylwetki nakreślił w swej kronice Gall Anonim.

Idealny władca średniowieczny winien mieć pewne cechy nadprzyrodzone: urodzić się w cudownych okolicznościach, Bóg może przemawiać do niego poprzez wizje, sny – przecież reprezentuje on Stwórcę na Ziemi. Musi zatem kochać swych wasali, troszczyć się o ich dobro, bronić ich, być sprawiedliwym. Z jego postawy emanuje godność, dostojeństwo.

Różne były ideały człowieka średniowiecznego, stwarzano możliwość wyboru wzoru, nawet w obrębie jednego typu – na przykład świętego (Aleksy konsekwentnie dążył do samounicestwienia, lokował się poza rzeczywistością, święty Franciszek żył w idealnej zgodzie ze światem). Zarazem łatwo dostrzeżemy cechy wspólne dla wszystkich zalecanych przez literaturę postaw. Powtarza się w nich przede wszystkim gorąca wiara, przekonanie, że ciało można pokonać siłą ducha, akcentowana jest gotowość do poświęceń, niechęć do porządkowania rzeczywistości za pomocą intelektu.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty