profil

Obraz ziemiańskiej rodziny w "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. Przedstaw temat analizując podany fragment oraz wykorzystując znajomość problematyki utworu.

drukuj
satysfakcja 64 % 25 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

„Ferdydurke” jest młodzieńczą powieścią Witolda Gombrowicz, która wprowadziła go na literackie szerokie wody. Ze względu na swoją tematykę stała się przedmiotem ostrych dyskusji, rozlicznych nieporozumień i krytyki. Przede wszystkim dzieło to przedstawia tragiczne rozdarcie człowieka. Z jednej strony jest on określany przez własną naturę i cielesność, zaś z drugiej jest kształtowany przez dziedzictwo kultury i przynależność do określonej społeczności, która narzuca pewne stereotypy. Główny bohater, Józek, próbuje walczyć z konwenansami i schematami, poszukuje swojego „prawdziwego ja”. Jako człowiek i pisarz marzy o byciu „autorem własnej Formy”: „Niech kształt mój rodzi się ze mnie, niech nie będzie robiony mi!”. To właśnie chęć odnalezienia swojego sposobu na życie i pozbycia się „maski” prowadzi Józia przez kolejne etapy jego wędrówki. Gdy apodyktyczny belfer Pimko zabiera go siłą z „bezpiecznych” ścian znanego mieszkania, Józio staje się nagle świadkiem ścierania się różnych opcji, dokonywania wyborów i podejmowania decyzji. Poznaje problemy, które czekają na niego w szkole. Druga ważna zmiana miejsca związana jest z wykryciem innego rodzaju formy, której sedno kryje się w opozycji dwóch pojęć: staroświeckość – nowoczesność. Przebywając w domu Młodziaków Józio przygląda się zakłamaniu i hipokryzji rodziny, która za wszelką cenę chce się upodobnić do otaczających ich zmian w światopoglądzie społeczeństwa. Wieś stała się końcowym etapem zmagań bohatera z formą, ostatnim przystanią w poszukiwaniu własnej tożsamości. Razem z Miętusem, szkolnym kolegą, docierają do dworku ziemiańskiego w Bolimowie, siedziby rodziny Hurleckich. Tam po raz kolejny ścierają się z zaskakującą rzeczywistością, która pokazuje, że obłuda i pozerstwo jest jedynym sposobem na życie a sam dworek jest synonimem konserwatyzmu ziemiańskiego, starej tradycji i nadmiernej celebracji zachowań. Hurleccy okazują się dalekimi krewnymi Józia, o czym świadczą słowa ciotki: „moja matka była cioteczną siostrą ciotki ciotki twej matki”. Reprezentują warstwę szlachecką i mimo zubożenia żyją ponad stan. Głową rodziny i zarządcą majątku jest wuj Konstanty – „chudy, wysoki, wymoczkowaty, łysawy, o cienkim długim nosie, z długimi, cienkimi palcami, o wąskich ustach i delikatnych chrapach, o bardzo wykończonych manierach, wyrobiony i otrzaskany, z nadzwyczajną swobodą bycia i niedbałą elegancją światowca”. Bezwzględny i wyniosły wobec parobków, żonie pozwala na infantylizujące zdrobnienia: „Kociu”. Przybycie Józia i próby bratania się Miętusa z parobkiem obnażają jego prawdziwe oblicze. Okazuje się być człowiekiem niekulturalnym, zdolnym do zadawania bólu i wykorzystywania swej społecznej wyższości. Ciocia jest uosobieniem ciepła, opiekuńczości, nadmiernej czułości. Uporczywie i nieznośnie wspomina dzieciństwo Józia z jego wstydliwymi szczegółami.

Data dodania: 2010-11-30

Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy
Teksty kultury


Ktokolwiekwiecos0 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt wczoraj o 22:44

Czy człowiek w swoim życiu cierpi za karę?

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Mariasawicka0 rozwiązanych zadań
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Mimi20020 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt wczoraj o 20:48

Napisz sprawozdanie z wyjazdu do teatru. Prosze szybko !

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 1 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.