Bunt futurystów wobec tradycyjnych reguł poezjo-twórczych- wiersze pt.: „Lato” i „XXw” Młodożeńca.
LATO
- wykorzystanie waloru dźwięku, a nie pola semantycznego wyrazu
- słowo zapisane traci dźwięk
- poezja powinna być mówiona
- powinna szokować i zaskakiwać
XX wiek
-kult maszyny jako zdobycz cywilizacji (nazwy maszyn: „radiotelegram, gramopathefon, kinematograf”)
- Esperanto- sztucznie tworzony język
- odrzucili zdanie (nie ma podmiotu)
- zlepek słów ma maximum treści
- brak dużych liter na początku „zdania”
- elipsa- pozbawienie zdania elementów, ale tak, że nie traci sensu
- brak spójników
- nagromadzenie neologizmów poetyckich („latopędzi, jesienność, zawiośniało”)
- dynamizm dzięki powtarzaniu rzeczowników („kinematograf, kinematograf, kinematograf”)
MOSKWA
- Podmiot liryczny się zastanawia, gdzie jest miejsce poety czy w śród ludzi „TU”, czy wśród prawodawców, twórców świata „TAM”
- wiersz ma temat ponadczasowy, autor zastanawia się, gdzie poeta powinien tworzyć.
- Futuryści wiązani byli z Włochami i Rosją, ruchem komunistycznym, na co wskazuje tytuł. MOSKWA- była siedzibą władz komunistycznych i futurystów.
- zerwanie ze zdaniem
- gra dźwięków
Niewielką grupkę stanowili futuryści zachwyceni prymitywną sztuką ludową. Powstała nowa sztuka FORMIZM, czyli połączenie futuryzmu i prymitywizmu. Przedstawicielem był Tytus Czyżewski.
KOLENDA (fragment)
„Ho la o la
pastrzyce łode pola
dud y u dy
pastrzyce łode budy
idźcie do stajenki
do świentej Panienki
i Grzegorz karbowy
pisarz procentowy”
- włączenie gwary góralskiej
- poruszanie tematów bożonarodzeniowych
- ukazanie najprostszych emocji
- spontaniczny wiersz
- brak zdań
- brak form gramatycznych
- brak spójników
Wiersze realizują wszystkie postulaty Futurystyczne.