profil

"Oda do młodości" Mickiewicza.

drukuj
satysfakcja 67 % 87 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

"Oda do młodości"
Utwór uznany za szczytowe osiągnięcie poezji filomackiej. Entuzjastyczna pochwała młodości jako boskiej siły, która stworzy "świat ducha".
Wiersz łączy elementy oświeceniowe z romantycznymi.:
Elementy oświeceniowe:

gatunek literacki - oda (podstawowy gatunek liryczny w poetyce klasycznej; patetyczny utwór pochwalny opiewający wybitna postać, wydarzenie, wzniosłą ideę). Jego charakterystyczne cechy:
pochwalny charakter utworu,
apostrofy do uosobionej abstrakcji, "Młodości",
patos,
uczuciowy nieład wyrażający się np. w nieregularności strof i kompozycji,
zdania wykrzyknikowe "Razem, młodzi przyjaciele!",
peryfrazy (omówienia) "Dzieckiem w kolebce kto łeb urwał Hydrze,"
rozbudowane porównania "A jako w krajach zamętu i nocy/ Skłóconych żywiołów waśnią, / Jednym "stań się" z bożej mocy",
wyszukane epitety "kwiat nowości";

Obrazowanie (pełni funkcję perswazyjną: przykład do naśladowania (Herakles); ilustruje tezę "płaz w skorupie" - starzy są egoistami),
mitologiczne motywy (Herakles, nektar, pierwotny chaos),
personifikacje gwałtu i słabości,
alegorie ("gród sławny"; "płaz w skorupie" na trupich wodach);

Idee
wiara w postęp, walka z przesądami,
przyjaźń i solidarność jako szczególnie cenne wartości,
podporządkowanie jednostki zbiorowości, dążenie do szczęścia całej ludzkości jako obowiązek jednostki,
rewolucyjny jakobinizm "gwałt niech się gwałtem odciska".
Elementy Romantyczne.

Temat utworu (pochwała młodości);

Podmiot liryczny:
"ja"("wzlecę", "dzielę");
"my" ("opaszmy", "pchniemy"),
a zatem jednostka utożsamiająca się ze zbiorowością. Jej sposób mówienia: namiętne wezwania (wykrzykniki, wyrażenia nacechowane emocjonalnie, częsty tryb rozkazujący) wskazują na zaangażowanie emocjonalne, poczucie ogromnej siły i pewności. Jest to charakterystyczna dla romantyzmu jednostka nieprzeciętna, o osobowości przywódcy;

Idee:
przeciwstawienie "młodych" - "starym",
ubóstwienie młodości, ukazanej nie jako kategoria biologiczna czy socjologiczna, ale jako siła kreacyjna o boskiej potędze (jak Bóg stworzył "świat rzeczy", tak młodość stworzy "świat ducha"),
wyższość "świata ducha" nad "światem rzeczy",
odrzucenie racjonalizmu ("rozumni szałem"; "łam czego rozum nie złamie") i empiryzmu ("Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga").


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (12) Brak komentarzy
16.3.2009 (19:58)

bardzo fajne opracowanie idealne na jutrzejszy sprawdzian z romantyzmu... dzięki :)

15.11.2006 (17:20)

No no opracowane na 6, tylko że się można troszki zgubić w tym tekscie, ponieważ co chwila są jakieś idee itp...

27.9.2006 (23:20)

Praca dobra, ale chyba nie do końca zrozumiana.
Mickiewicz napisał "Odę do młodości'' w okresie tzw. Walki klasyków z romantykami. Sam był twórcą romantycznym, pisząc o ''starych'' miał na myśli klasyków, romantyków zaś nazywał ''młodymi'', pełnymi sił i możliwości.

Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
jessie5350 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 1 godzinę 41 minut temu

Opisz jak najdłodniej jadną z tradycji wa-hima

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

rogal4490 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 2 godziny 10 minut temu

Pan Tadeusz oglądałem film ale nie znam niektórych odpowiedzi  np spór o zamek wiem że hrabia walczy o niego z sędzią soplicą pytanie jest...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

kosmetyczka060 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 2 godziny 22 minuty temu

Proszę o opisanie wątku planety Tralfamadori z książki "Rzeźnia numer pięć". Chodzi mi o przewodnik po planecie

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Krystian-020 rozwiązanych zadań
Język polski 200 pkt 2 godziny 29 minut temu

1.co w finale stało sie z Heleną Stawska? 2.co w finale powieści stało sie z głównym bohaterem powieści? 3.jaki 1.co w finale stało sie z Heleną...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 150
Rozwiązuj

adamana12210 rozwiązanych zadań
Język polski 30 pkt 2 godziny 39 minut temu

Proszę o pomoc, musze na jutro oddać Rozprawke temat jest następujący: Czy miłość można stawiać ponad wszystko? Rozważ problem odwołując sie do...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 23
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.