profil

Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem

poleca 88% 106 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT:
CELE:
usprawnianie procesów poznawczych
rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
stymulacja słuchowa
usprawnianie motoryki małej i dużej
rozwijanie operacji myślowych, orientacji przestrzennej
FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY: wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygujące
UCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 4,
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz. dydaktyczne
POMOCE DYDAKTYCZNE:tacki, koraliki, spinacze, klamerki, piłeczki
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia
2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.
3.Nauka -
proste sortowanie – terapeuta kładzie przed dzieckiem trzy tacki, na jednej umieszcza koraliki, na drugiej, spinacze, na trzeciej, klamerki, prosi dziecko by resztę przedmiotów po segregowało samo.
Zabawa w naśladowanie pozycji drugiej osoby – zaczynamy od najprostszych do zrozumienia i przedstawienia przez dziecko pozycji: stojącej – przodem, tyłem; siedzącej, kucnej,leżenie na plecach, na brzuchu)
rzuty piłkami – piłeczki są różnej wielkości, dziecko stara się trafić do kosza stojącego na środku pokoju.
Kolorowanka - Dziecko otrzymuje kartkę z szablonem figur geometrycznych, zadaniem jest rysowaniem po śladzie i wypełnienie figur kolorem.
Zabawa piłką - terapeuta razem z dzieckiem toczy piłkę po podłodze, strzelają do bramki, podrzucają piłkę do góry, itp.

(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)

4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program 2:
kołysanie
klaskanie
głaskanie po brzuchu
głaskanie ud
głaskanie kolan
głaskanie palców u nogi
wiosłowanie
pocieranie stóp
poruszanie palcami u nóg
poruszanie nogami
leżenie na plecach
obracanie się z pleców na bok
obracanie się z pleców na brzuch
relaksacja
(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność np. Klaśnięcie w dłonie)
5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.
6.Pożegnanie z dzieckiem.

Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.

Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty