profil

Program zajęć nauki i doskonalenia jazdy na łyżwach

poleca 85% 245 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

PROGRAM
NAUKI I DOSKONALENIA JAZDY NA ŁYŻWACH
DLA UCZNIÓW KLAS IV

I. Wstęp
Program został opracowany jako odpowiedź na utworzone w naszym mieście sztuczne lodowisko, z którego nieodpłatnie mogą korzystać uczniowie klas czwartych szkół podstawowych. Z lodowiska można korzystać w okresie zimowym tj. od końca listopada do połowy marca. Jest to okres kiedy spada aktywność fizyczna dzieci powodując równocześnie obniżenie zdobytej latem sprawności i wydolności fizycznej. Intensywny ruch odbywający się na świeżym powietrzu wpływa korzystnie na stan zdrowia dziecka: polepsza wentylację płuc, wzmacnia ogólną przemianę materii, hartuje organizm. Udział w zajęciach sportowych na świeżym powietrzu zapewnia dzieciom pełny wypoczynek psychofizyczny, a także sprawia im dużo radości.
Obserwacja dzieci wracających do szkoły po wyjazdach świątecznych i feryjnych
w góry i do większych miast była dla mnie wskazówką do opracowania poniższego programu. Wyjazdy stanowiły dla dzieci doskonałą okazję do poznania sportów zimowych, co niejednokrotnie wyzwalało u nich chęć kontynuowania tych zajęć w chwilach wolnych od nauki w szkole.
Istotą programu jest wzbogacenie i uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego dających równocześnie alternatywę dla sposobu spędzania wolnego czasu. Forma zajęć sprzyja rozwojowi ogólnej i ukierunkowanej sprawności fizycznej, nabyciu nowych umiejętności i doskonaleniu już posiadanych, daje szansę samorealizacji, próby oceny własnych możliwości, czy spełnienia marzeń.
Niektóre założenia programu mogą ulec modyfikacji w trackie realizacji w celu pełniejszego przystosowania do poziomu wymagań i uzyskania lepszych efektów pracy.

II. Cele programu
Głównym celem programu oprócz nabycia przez uczniów umiejętności jazdy na łyżwach jest chęć atrakcyjnego zaspokajania potrzeb ruchowych dziecka, tak by aktywność fizyczna podejmowana była przez nie świadomie, dobrowolnie i z entuzjazmem. Dodatkowo program spełnia następujące założenia:
1) wszechstronne doskonalenie sprawności fizycznej (w szczególności zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych, modelowanie ładnej sylwetki),
2) propagowanie łyżwiarstwa jako formy aktywności sportowo-rekreacyjnej do realizacji w czasie wolnym (aktywna forma wypoczynku),
3) doskonalenie i pogłębienie umiejętności jazdy na łyżwach,
4) rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań,
5) pogłębianie i utrwalanie znajomości podstawowych zasad zachowania bezpieczeństwa na lodzie,
6) wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
7) utrwalenie właściwych postaw moralnych i społecznych opartych na współpracy
w grupie i szacunku dla partnera czy przeciwnika,
8) nabycie umiejętności pokonywania nieśmiałości i lęku podczas zdobywania nowych umiejętności,
9) rozwijanie wytrwałości w dążeniu do celu,
10) hartowanie i uodpornienie organizmu na przeziębienia i katar,
11) przygotowanie do udziału w zawodach międzyszkolnych,
12) poszanowanie dla kultury fizycznej w szkole i poza nią.

III. Główne zadania zajęć:
• nauczenie podstaw jazdy na łyżwach,
• wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń ruchowych,
• kształtowanie pożądanych cech charakteru – ambicji, uporu w dążeniu do określonego celu, odpowiedzialności,
• umiejętność współdziałania w grupie,
• przygotowanie do rywalizacji wewnątrzgrupowej oraz na arenie międzyszkolnej.

IV. Realizacja programu
1. Zajęcia odbywać się będą na sztucznym lodowisku MOSiR.
2. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów z klas IV.
3. Program realizowany będzie w ramach lekcji wychowania fizycznego, w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo w okresie zimowym, ogólna liczba godzin waha się w granicach 26-30 (w zależności od warunków atmosferycznych).
4. Program realizowany będzie przez nauczycieli wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej Nr … znających dobrze technikę jazdy na łyżwach.
5. Zajęcia będą prowadzone metodą kompleksową. Najpierw pokaz i objaśnienie,
a następnie po próbach całościowego wykonania ćwiczenia, uczy się poszczególnych elementów, stopniowo łącząc je dochodzi do danej umiejętności jazdy na łyżwach.
6. Na początku każdych zajęć wykonujemy rozgrzewkę – bez łyżew, krótko objaśniamy treść lekcji i utrwalamy poznane elementy techniki jazdy na łyżwach z poprzednich lekcji.
7. Po zakończeniu zajęć prowadzący dokonają oceny nabytych umiejętności jazdy na łyżwach.

Treści kształcenia
1. Przygotowanie teoretyczne dotyczące jazdy na łyżwach i zachowania się na lodowisku (ubiór, rozgrzewka, dobór łyżew, podstawy poruszania się po lodzie, przeciwdziałanie kontuzjom).
2. Ćwiczenia wprowadzające - poprawiające koordynację ruchową (chodzenie po gumie
i nauka utrzymywania równowagi).
3. Chodzenie po lodzie do przodu.
4. Jazda w przód po prostej.
5. Jazda do tyłu po prostej.
6. Jazda w przód po obrysie koła.
7. Przekładanka przodem.
8. Jazda do tyłu po obrysie koła.
9. Przekładanka tyłem.
10. Hamowanie przodem, „pługiem”.
11. Zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i z tyłu do przodu.
12. Przysiad (i pistolet).
13. Wypady przodem.
14.”Rybki”.
15. Podskoki obunóż.

V. Przewidywane osiągnięcia
Uczeń w zakresie działań dydaktycznych:
1. Opanuje elementy prawidłowej techniki jazdy na łyżwach.
2. Udoskonali swoją sprawność i poprawi ogólną kondycję fizyczną.
3. Zrozumie potrzebę aktywności ruchowej oraz zastosuje ją w spędzaniu wolnego czasu.
4. Zapozna się z przepisami obowiązującymi na lodowisku.
5. Umiejętnie skorzysta z lodowiska i zachowa przepisy bhp.
6. Będzie systematycznie uczestniczył w zajęciach stale się doskonaląc i podnosząc swe umiejętności.
W zakresie oddziaływań wychowawczych:
1. Pogłębi indywidualne zainteresowania.
2. Zyska poczucie własnej wartości („ja potrafię”) i odpowiedzialności.
3. Zyska umiejętność współpracy w grupie i wsparcie w trakcie nauczania nowych elementów.
4. Dokona samokontroli i samooceny własnej aktywności na zajęciach i zawodach sportowych.
5. Będzie czerpał przyjemność, satysfakcję i zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach.
6. Będzie kulturalnie zachowywać się podczas trwania imprez rekreacyjno - sportowych.
7. Nabędzie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych – udział w zawodach.
8. Zastosuje zasady współzawodnictwa sportowego.

Nauczyciel:
1. Zdobędzie nowe doświadczenie w pracy z uczniem.
2. Poszerzy własny warsztat pracy.
3. Udoskonali metody i formy pracy z uczniem.
4. Zdobędzie większy autorytet wśród uczniów i rodziców.

Szkoła:
1. Poszerzy zakres działań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
2. Podniesie jakość swojej pracy.
3. Wzmocni swój wizerunek w środowisku lokalnym.
4. Będzie się liczyła w rywalizacji sportowej w dyscyplinie – łyżwiarstwo.

VI. Ewaluacja
1. Rozmowa z uczniami, obserwacja ich zachowań – zainteresowanie zajęciami, aktywność.
2. Sprawdzian umiejętności uczniów.
3. Analiza wyników współzawodnictwa sportowego.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut