SOCJOLOGIA WYCHOWANIA 1. Obszary zainteresowań socjologii wychowania Socjologia wychowania - jedna z dziedzin socjologii ściśle związana z pedagogiką społeczną, zajmująca się wychowaniem jako procesem społecznym. Bada m.in. środowiskowe uwarunkowania szkoły,...
1. Na czym polegała oryginalność pedagogiki Wolfganga Ratkego? Odwołując się do filozofii przyrody Arystotelesa i do poglądów F. Bacona proponował urządzenie takiego systemu kształcenia i wychowania, który byłby zgodny z duchem natury i odrzucał wszystko, co...
Spis treści: 1. Etymologia, geneza i określenie nazwy „dydaktyka” str. 3 2. Przedmiot i zadania dydaktyki str. 4 2.1. Pojęcie dydaktyki str. 4 2.2. Zadania dydaktyki str. 5 3. Proces dydaktyczny jako kierowany proces poznawczy uczniów...
Od momentu powstania instytucji więzienia trwały spory co do celów jakie ma spełniać uwięzienie. W miarę upływu czasu powstały cztery zadania stojące przed instytucjami penitencjarnymi. W zależności od okresu rozwoju jedne z nich były uważane za ważniejsze od innych....
Miejsce socjoterapii w resocjalizacji 1)Socjoterapia w ramach resocjalizacji mieści się w socjotechnikach , które wykorzystuje wpływ na jednostkę 2) 2 zakresy socjoterapii - organizowanie grupy , aby oddziaływać na jednostkę -wykorzystywanie już istniejących...
Definicja i geneza diagnozy Lekarze jako pierwsi używali słowa diagnoza. Tak więc uznaje się, że diagnoza przybyła z nauk medycznych. To nie tylko stwierdzenie suchych faktów, a dociekanie czemu tak się stało. Diagnoza oznacza zebranie w odpowiedni sposób danych,...
DIAGNOZA W PRACY SPOŁECZNEJ 1. Diagnoza psychopedagogiczna – ogólne założenia teoretyczne: pojęcie diagnozy DIAGNOZA to rozpoznanie na podstawie zebranych objawów i znanych ogólnych prawidłowości badanego złożonego stanu rzeczy przez przyporządkowanie go do typu...
SOCJOLOGIA WYCHOWANIA 1. Obszary zainteresowań socjologii wychowania Socjologia wychowania - jedna z dziedzin socjologii ściśle związana z pedagogiką społeczną, zajmująca się wychowaniem jako procesem społecznym. Bada m.in. środowiskowe uwarunkowania szkoły,...
Wykład monograficzny 1.Pojęcie edukacji ustawicznej (kształcenie całożyciowe, stałe, ciągłe, nieustające). Edukacja ustawiczna- odnosi się głównie do pojęcia czasu, rozumianego jako przebieg ciągły i linearny. Pojęcie to jest znaczeniowo nieostre, może znaczyć:...
Def zdrowia wg. O’Donella Promocja zdrowia jest dyscypliną nauki i sztuką wspomagania ludzkim dokonywaniu zmian w ich stylu życia aby mogli zbliżyć się do optimum swojego zdrowia Średnia wieku: Kobiety- 84 faceci-74 Stan zdrowia zależy od: 50% styl życia, 25-30%...
1. Nieśmiałość Stan psychiczny, w którym są obecne charakterystyczne elementy płaszczyzny motywacyjnej, behawioralnej lub poznawczej. Pojawiają się one w sytuacji gry dana osoba jest oceniana przez inne osoby. Nieśmiałość składa się przede wszystkim z uczuć takich...
Kwestia społeczna – to utrata równowagi we współżyciu wszelkich grup społecznych. Dąży się do zbadania całokształtu sytuacji społecznej, w której łonie jeśli się nie rodzą, to w każdym bądź razie przebiegają w zależności od wielu naraz czynników procesy rzutujące...
"Dewiacja" pochodzi od łac. deviatio - zboczenie z drogi), deviare - zejść z drogi (na manowce). M. Filipiak (1997) wskazując na wieloznaczność tego terminu przytacza 3 sposoby jego rozumienia terminu przytacza 3 sposoby jego rozumienia: a. zboczenie (np. z drogi...
PROGRAM POMOCY DLA OSOBY PRZEBYWAJĄCEJ W INSTYTUCJI DLA OSÓB UZALEZNIONYCH Poznań 2011 Program dla osoby uzależnionej od alkoholu I. Pierwszy kontakt Dane osobowe 1. Imię i nazwisko: Paweł Z. 2. Data urodzenia/PESEL: 21 maja 1980 , 80052141777 3. Stan...
1. Sfery rozwoju człowieka i ryzyko ich zaburzeń Rozwój - ciąg zmian, które zachodzą w ciągu całego życia w organizmie - progresywne (postępowe) - doskonalące Sfery: I biologiczna (tkanki, narządy, układy) II psychiczna (emocjonalna, poznawcza) III...
Organizacja czasu wolnego i sposoby jego spędzania przez dzieci na wsi i w mieście POZNAŃ 2011 Spis treści: 1. Charakterystyka określonej kategorii wieku społecznego. str. 3 2. Instytucjonalne i nieinstytucjonalne formy organizacji czasu wolnego w...
Każdy człowiek wyposażony jest w naturalną tendencję do odkrywania, badania i poznawania świata, choć u każdego zakres tego poznania będzie inny, bo wyznaczony jego możliwościami, potrzebami, oczekiwaniami. Szczególną grupę stanowią tu dzieci, które można określić...