Marta Bogdanowicz prof. dr hab. - psycholog kliniczny dziecięcy, dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, założycielka, wieloletnia wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa dysleksji, przewodnicząca, a obecnie wiceprzewodnicząca Europejskiego...
Model programu złożonego z 4 wzajemnie powiązanych elementów rozwój osobisty ? kształtowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie 1.umiejętności życiowe - twórcze rozwiązywanie .problemów i kierowanie własnym życiem 2.uczenie się jak się uczyć i jak myśleć ?...
Nagradzanie - polega na tworzeniu atrakcyjnych dla jednostki zdarzeń (dostarczaniu nagród ) w następstwie jej określonych czynności. nagroda staje się rodzajem stymulacji sprzężonej zwrotnie z zachowaniem jednostki. Należy nagradzać wszelkie objawy życzliwości,...
Thomas Gordon ?Wychowanie bez porażek? Thomas Gordon w książce ? Wychowanie bez porażek? przedstawia nowatorską koncepcję wychowawczą. Jest ona alternatywą wobec dominujących dotąd modeli rozwiązywania problemów między dorosłymi a dziećmi. Metoda wprowadzona...
Temat zajęć: RATUJEMY PRZYRODĘ Osoba prowadząca: Katarzyna Furmaniak, Sylwia Kobusińska Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat zanieczyszczenia środowiska. Klasa III. 1 godzina lekcyjna Cele lekcji: Uczeń: - wymienia...
Katarzyna Furmaniak Pedagogika II ?Współczesny opiekun- jego kwalifikacje i cechy osobowościowe? We współczesnym świecie, gdy wszyscy ludzie są zabiegani, gdy nie ma się czasu dla rodziny i dzieci, potrzebna jest osoba ,której można zaufać. Osoba dzięki której...
Dysleksja Dysleksja rozwojowa -To specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. W dysleksji wyróżniamy następujące postaci: •Dysleksja- trudności w czytaniu (najczęściej połączone z trudnościami w pisaniu)....
Projektowanie procesu kształcenia ? kroki planowania dydaktycznego. -Cel kształcenia -uczniowie ( wiedza, doświadczenie, styl uczenia się, inne cechy indywidualne) -nauczyciel -sytuacja dydaktyczna- aktywność dla uczniów -metody kształcenia, treści, media...
Niemiecki system zdrowia Niemiecki system opieki zdrowotnej ma reputację jednego z najlepszych na świecie. Rozległa sieć szpitali i obsługi medycznej dociera nawet do najdalszych zakątków kraju. Listy oczekujących na zabiegi są rzadkością. Placówki medyczne...
System oświatowy Republiki Federalnej Niemiec Od czasów średniowiecznych oświatą na terenie Niemiec zajmował się kościół, a później państwo. Obecnie, odpowiedzialność za oświatę i jej rozwój ponoszą niemieckie kraje związkowe. Od Landu zależy między innymi długość...
Struktura - Metody badawcze - nadrzędne, wyznaczające główny sposób postępowania - Techniki badawcze - czynności warunkowane doborem odpowiedniej metody - Narzędzia badawcze - przedmioty służące realizacji wybranej techniki Metody badawcze Są najogólniejszymi...
Andragogika: Jest subdyscypliną pedagogiki związek między ped. i andragogiką jest historycznie ukształtowany i wielopłaszczyznowy. Pedagogika ogólna: jest wzorcem metodologicznym i źródłem schematów poznawczych. Pierwszy raz termin andragogika pojawił się w...
kultura fizyczna: wyraz określonej postawy wobec własnego ciała, świadoma i aktywna troska o swój rozwój, sprawność i zdrowie, jest to umiejętność spędzania, organizowania czasu z jak największym pożytkiem dla swojego zdrowia psychicznego i fizycznego. (nasze ambicje...
Filozofia jest nauką, która daje pogląd na świat. Jej zakres musi więc być najobszerniejszy i najogólniejszy ze wszystkich. przedmiot filozofii ulega przemianom, w miarę jak przemianom ulega pojęcie tego co dla ludzkości najważniejsze i najcenniejsze, przedmiotami...
Filozofia jest nauką, która daje pogląd na świat. Jej zakres musi więc być najobszerniejszy i najogólniejszy ze wszystkich. przedmiot filozofii ulega przemianom, w miarę jak przemianom ulega pojęcie tego co dla ludzkości najważniejsze i najcenniejsze, przedmiotami...
Święty Tomasz urodził się w 1225 jako syn hrabiego Akwinu Landulfa, na zamku Roccasecca między Rzymem a Neapolem. Odbył ogólne studia podstawowe w Neapolu i wstąpił tam w 1243, wbrew woli swojej rodziny do zakonu braci kaznodziejów. Po studiach w Paryżu i Kolonii u...
Herbert Spencer urodził się w 1820 r., zmarł w 1903. Z wykształcenia był inżynierem, w młodości zajmował się polityką, by w końcu skoncentrować swoje zainteresowania na filozofii. A na tym polu niemal od razu skupił się na zagadnieniach rozwoju, tak biologicznego,...
August Comte urodził się w Montpellier w roku 1798, w południowej części Francji. Nauki pobierał w Paryżu w szkole Politechnicznej. Po ukończeniu nauki, osiadł w Paryżu na stałe i utrzymywał się z nauki matematyki. Ale nie nauki ścisłe, a myśl filozoficzna zajmowała...
Ludwig Feuerbach (1804-1872) zapoczątkował na gruncie niemieckim odwrót od idealistycznej metafizyki, reprezentowanej tu przez Hegla, zwracając się, ku filozofii naturalistycznej i materialistycznej. Występując przeciw tradycyjnej metafizyce twierdził, że bytem są...
Pragmatyzm rozwinął się pod koniec XIX wieku w Ameryce, jako sprzeciw wobec tradycji metafizycznej kwitnącej wówczas w Europie, a także jałowości filozoficznej, podtrzymywanej na amerykańskich uczelniach. Pragmatyzm przyjął koncepcję, że prawdziwe i wartościowe jest...
Kierunek filozofii zwanej fenomenologią powstał w Niemczech. W pewien sposób stanowił on przeciwwagę dla minimalizmu poprzedniego pokolenia. Inicjatorem tego kierunku filozofii był Edmund Husserl(Edmund Husserl urodził się w 1859 roku na Morawach. Studiował...
Prace Artura Schopenhauera (1788 – 1860), gdańszczanina z urodzenia, pociągają śmiałymi pomysłami metafizycznymi zgodnymi jednak ze zdrowym rozsądkiem. jego filozofia jest pełna przeciwieństw i sprzeczności. w swych teoriach nawiązywał on do myśli Immanuela Kanta,...
Egzystencjalizm to współczesny kierunek filozoficzny zajmujący się ludzkim bytem postrzeganym jako konkretny i najbardziej nam znany oraz człowiekiem– istoty świadomej, mającej pewien stosunek do swego istnienia. Przedstawia rolę indywidualnej jednostki, mającej...
Psychoanaliza, choć powstała ponad sto lat temu, wniosła tak wiele do rozwoju i stanu obecnej psychologii, że nie sposób podważyć jej wartość teoretyczną i użyteczność praktyczną. Jest to nie tylko potężny system teoretyczny, konceptualizujący osobowość człowieka,...
Nauka z perspektywy historii jest procesem stopniowo podlegającym instytucjonalizacji, posiadającym autonomiczne mechanizmy określające zakres i kierunek zmian. Tak rozumiana „nauka” jest z reguły częścią filozofii. Nauka zdefiniowana przez filozofię jest przede...
1) metoda indukcyjna- uzasadnianie przez wnioskowanie oparte na przesłankach będących zdaniami jednostkowymi a wniosek jest zdaniem ogólnym. Indukcjonizm- przejście od szczegółu do ogółu – uogólnianie. Podejście indukcyjne jest metodą uzasadniania twierdzeń ogólnych...
Czynności przednaukowe W poznaniu naukowym można wyróżnić czynności, które badacze przeprowadzają zgodnie z określonymi regułami. Są to; a) czynności przednaukowe, takie jak: definiowanie pojęć, konstruowanie typologii i klasyfikacji obiektów, b) czynności...
Sposoby definiowania pojęć analizą znaczenia- gdy Definiujemy pojęcie już funkcjonujące w języku potocznym, języku fachowym lub obcym. Polega to na precyzowaniu i formułowaniu znaczenia w jakim używane jest dane pojęcie. Znamy definiendum ale dokładnie nie wiemy...
Definiowanie pojęć pozwala ustalić treść i zakres pojęcia. Definicja dengo terminu ustala w sposób jednoznaczny treść pojęcia stanowiącego znaczenie danego terminu. Definicje pojęć dostarczają sposobów odróżniania przedmiotów należących i nienależących do zakresu...
Cele poznania naukowego Celem badań społecznych jest badanie zarówno materialnych (rozmaite zbiorowości społeczne) jak i idealnych (idee, przesądy, wierzenia) wytworów życia społecznego. W kategoriach bardziej uniwersalnych można powiedzieć, iż badania społeczne...
Prawa nauki a generalizacje historyczne twierdzenia ogólne uniwersalne nazywane ogólnymi prawami nauki. Są one wolne od jakichkolwiek ograniczeń czasowych i przestrzennych. twierdzenia ogólne – generalizacje historyczne – tj. tezy obowiązujące dla pewnych...
ANTROPOLOGIA- pochodzi od dwóch słów: Anthropos – człowiek, logos – nauka – tzw. nauka o człowieku, (która zajmuje się badaniem człowieka jako jednostki i jako społeczności.) Antropologia dzieli się na szereg dyscyplin szczegółowych, które przynależą do różnych...
Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2009/2010 przedszkola „xyz” w Majkach Zagadnienia poddane ewaluacji wewnętrznej: Badanie efektów edukacji przyrodniczej Cel ewaluacji: Przedszkole dostarcza wiedzy o przyrodzie i uczy poprawnych zachowań w...
Pedagogika porównawcza- zajmuje się edukacją w różnych krajach. 1.Pedagogika porównawcza- jej historia jest dość krótka, zaczyna się w oświeceniu. Pierwszym twórcą PP, który swą działalność zaczął we Francji jest MARC-ANTONINE JULIEN DE PARI- zaproponował on aby...